‘Het gaat aardig de goede kant op’, aldus Eric Huiskes, terugkijkend op het eerste jaar dat de Benelux-vestiging van machinebouwer Grob nu draait. ‘We zijn bezig om eigen monteurs op te leiden en binnenkort neem ik waarschijnlijk de eerste verkoper aan.’ De vestiging in Hengelo is een van Grobs dertien sales- en service-hubs buiten Duitsland. ‘Grob wil dicht bij de klanten zitten en ziet groeikansen in Nederland.’ Eric Huiskes, die Grob in de acht jaar daarvoor vertegenwoordigde met zijn eigen – nu slapende – firma Eritec, trekt daarvoor de kar.
Grob-Werke GmbH, in 1926 opgericht in München en sinds 1976 gevestigd in Mindelheim, is een mondiale ontwikkelaar en fabrikant van hoogwaardige productie- en automatiseringsoplossingen. Naast Mindelheim heeft het familiebedrijf fabrieken in Brazilië, China en de VS. Met zo’n 6.600 medewerkers bestrijkt het de complete keten van innovatie, constructie en fabricage/montage tot en met verkoop, inbedrijfstelling en after-salesservice. Tot 2008 vonden de bewerkingscentra en productielijnen hoofdzakelijk hun weg in de automotive. Huiskes: ‘Alle grote Duitse automobielbouwers – VW/Audi, Mercedes, BMW en Porsche – en onder andere ook General Motors en DAF Trucks, fabriceren hun automotoren op machines van Grob. Naast machines voor de brandstofmotorenbouw biedt Grob tegenwoordig ook oplossingen voor electro mobility aan.’
Sinds 2008 begeeft de onderneming zich tevens steeds meer op andere veeleisende marktsectoren, zoals de luchtvaart (onder andere fabricage van turbineschoepen), algemene machinebouw, gereedschappen, medische sector en energietechniek. Daarbij is Grob een van de drijvende krachten van Industrie 4.0. Dat resulteerde onder andere in de softwaretechnologie GROB-NET4Industry om het machinepark te digitaliseren en te ‘vernetten’. ‘Merkonafhankelijke software die registreert hoe machines in de fabricagelijn functioneren en storingen direct meldt’, verklaart Huiskes. ‘Zelfs machines op afstand resetten en aan- en uitzetten kan, maar dat is voor veel bedrijven meestal nog een brug te ver.’ Maar dat remote monitoring, remote maintenance en machine learning een grote vlucht gaan nemen, lijdt volgens hem geen twijfel. ‘Veel maakbedrijven draaien tegenwoordig 24 uur per dag, terwijl mensen steeds moeilijker te vinden zijn. Als je realtime kunt monitoren hoe je machines draaien en direct kunt ingrijpen als iets niet oké is, dan beperk je stilstand – en dat bespaart ontzettend veel geld.’ Dat is tevens één van de redenen voor die servicevestigingen dicht bij klanten. ‘Een DAF eist gewoon snelheid. Want als één machine één dag stilstaat, kan DAF zo’n zeventig vrachtwagens niet afleveren.’
Voor een andere goede klant, het Eindhovense KMWE, is dat niet anders. Eric Huiskes: ‘Sinds ik zeven, acht jaar geleden de eerste Grob-machine aan hen verkocht, is dat mijn grootste klant. Nu draaien er tien, waaronder in de KMWE-vestiging in Maleisië, en is er één in bestelling. Eind februari hebben wij de eerste machine verplaatst naar KMWE’s nieuwe thuisbasis op de Brainport Industries Campus in Eindhoven.’
Grob Benelux is exposant op De Brabantse Metaaldagen, die 10, 11 en 12 april in de Brabanthallen in Den Bosch plaatsvinden (zie het artikel op pagina 58).