– De Nederlandse economie ondervindt schade van de Brexit. ING Economisch Bureau verlaagt de groeiraming voor 2016 naar 1,8% (was 2,1%) en voor 2017 naar 1,3% (was 1,9%).
– Vooral de exporterende bedrijfssectoren zullen lijden onder de Brexit.
– De groothandel exporteert in vergelijking met de industrie relatief veel naar het VK.
– De industrie kan door een lagere euro/dollar koers het afzetverlies in het VK gedeeltelijk goedmaken in de VS. Dit geldt in mindere mate voor de groothandel.
– Consumenten zijn door de Brexit negatiever over de Nederlandse economie, waardoor ook de horeca en detailhandel minder hard zullen groeien.
De Nederlandse economie ondervindt flinke schade van de Brexit. Het ING Economisch Bureau past de vooruitzichten aan op basis van een nieuwe werkelijkheid. Marieke Blom ING hoofdeconoom Nederland: “Ik wil de economische pijn in perspectief plaatsen: we verwachten geen recessie, wel minder economische en werkgelegenheidsgroei dan we eerder dachten.“
Brexit raakt Nederland via handel
Door de Brexit is een onzekere periode aangebroken waarbij de economische groei in het Verenigd Koninkrijk stokt. Als Britse consumenten en ondernemers op de rem gaan staan, raakt dat de Nederlandse economie. Bijna 4% van het Nederlands bruto binnenlands product (bbp) en 300.000 banen zijn te danken aan het VK. Maar niet alleen een lagere Britse vraag treft exporteurs, het pond staat ook onder druk ten opzichte van de euro. Hierdoor worden Nederlandse producten flink duurder voor de Britten.
Groothandel doet meeste zaken met VK
Van alle Nederlandse sectoren doet de groothandel de meeste zaken met het VK. Zo gaat ruim tien procent van de wederuitvoer naar de andere kant van de Noordzee. Een lagere Britse groei leidt tot vraaguitval. Ook maakt een duurdere euro ten opzichte van het pond de Nederlandse groothandel minder concurrerend.
Brexit zet vertrouwen onder druk
De uitslag van het Britse referendum drukt het vertrouwen van Nederlandse consumenten. Zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 43.000 respondenten. Een ruime meerderheid van de consumenten (56%) geeft aan na het Britse ‘Ja’ negatiever te zijn geworden over de Nederlandse economie.
Onzekerheid kan detailhandel en horeca raken
Wanneer het vertrouwen onder consumenten daalt kan dit leiden dat tot uitstel of afstel van bestedingen. Met name duurzame consumptiegoederen en horeca worden getroffen. Marieke Blom: “De economische schade zit hem in de kleine dingen. Een etentje laten schieten, een minder dure telefoon kopen of dat zomerjurkje toch maar laten hangen.”