De Europese Commissie zet het licht op groen voor de overname van de Canadese treinbouwer Bombardier Transport door de Franse sectorgenoot Alstom. Aan de goedkeuring zijn evenwel voorwaarden verbonden: Alstom moet een activiteiten afstoten zodat de mededinging niet in het gedrag komt. Vorig jaar nog haalde diezelfde Europese Commissie een streep door het plan van het Duitse Siemens en Alstom om hun treinendivisies samen te voegen omdat het fusiebedrijf veel te machtig zou worden.
Door de overname die Alstom nu zelf doet ontstaat er er een heuse treinreus. Dat eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager verbindt daarom naar verwachting voorwaarden aan het akkoord en Alstom dus diverse activiteiten van de hand zal moeten doen. Op het vlak van hogesnelheidstreinen, reguliere treinen en spoorbeveiliging zouden er met een onvoorwaardelijke overname concurrentieproblemen rijzen, aldus Vestager. Alstom zal daarom bijvoorbeeld een Franse vestiging van de hand doen, maar ook een van Bombardier in Duitsland. Ook een platform voor regionale treinen van Alstom gaat in de verkoop, net als een treinplatform van Bombardier voor motorstellen bestemd voor Duitsland en Oostenrijk. Op hst-vlak volgt de verkoop van Bombardiers belang in een joint venture met het Japanse Hitachi voor de Zefiro-treinen.
Blij met besluit
Beide bedrijven verwelkomen de beslissing van de Commissie. Alstom en Bombardier hebben beide activiteiten in België. Alstom is actief met twee competentiecentra en meer dan duizend werknemers in Charleroi en Brussel, Bombardier heeft een fabriek in Brugge. Alstom telt zowat 6 miljard euro neer voor de spooractiviteiten van Bombardier, zo luidde het begin dit jaar. Het bedrijf wil de deal afronden in de eerste helft van 2021.
Angst voor Chinese CRRC
Vorig jaar boden Alstom en Siemens aan bedrijfsonderdelen te verkopen en technische kennis over hogesnelheidstreinen ter beschikking te stellen. Tevergeefs. Vestager oordeelde dat die tegemoetkomingen ‘te vaag’ en ‘niet toereikend’ waren. Dat ondanks de druk vanuit de Duitse en Franse regering, verklaarde voorstanders van de fusie. Zij suggereerden dat de Europese regelgeving over de goedkeuring van fusies en overnames moet worden herzien. Die regelgeving zou ouderwets zijn en niet meer passen in een tijd waarin enorme concerns wereldwijd opereren. Angst voor de opkomst van het Chinese staatsbedrijf CRRC speelde een rol bij de fusievoorstanders. CRRC is het grootste treinenbedrijf ter wereld, groter dan de gecombineerde divisies van Siemens en Alstom. Inmiddels is die ook op de Europese markt actief. De Duitse mededingingsautoriteit heeft dit voorjaar toestemming gegeven voor de overname van de locomotieventak van Vossloh door het Chinese CRRC. Volgens Het Bundeskartellamt vormt de overname niet noodzakelijkerwijs een bedreiging voor effectieve concurrentie. Bij Siemens zien ze dat anders.
Concurrentiepositie Europa
‘De EU houdt zich sterk bezig met consumentbescherming binnen de interne markt. Maar de wereld verandert, staatsgesteunde bedrijven van elders zetten voet aan wal in Europa. Het beste wapen wat we hebben in Europa is innovatie en juist daar kan Siemens een grote rol spelen bij het helpen versterken van de wereldwijde concurrentiepositie van Europa. We willen hier toch nog wel werkgelegenheid behouden?!’, aldus de nieuwe topman van Siemens Nederland Dirk De Bilde onlangs in een interview met Link.