Finales van de Young Business Award in Groningen en Leeuwarden zitten erop. De finalisten zijn bekend en bereiden zich voor op de finale. Op 7 juni wordt in het Atlas theater in Emmen bekendgemaakt wie de titel “Beste Jonge Onderneming van Nederland” mag gaan dragen.
Hoge kwaliteit deelnemers
Een taaie klus voor de jury, voorspelt juryvoorzitter Gerard de Boer, want de halve finales waren alles behalve makkelijk. “De kwaliteit van de deelnemende ondernemingen ligt dit jaar erg hoog. Dat maakt de keuze van de jury lastig, natuurlijk. Bovendien verschillen de deelnemers ook nogal van elkaar, het waren zeer verrassende presentaties en ideeën en ze hadden allemaal een mooie sweet spot, iets dat ze uniek maakte. Het hoge niveau zorgde ervoor dat we op een gegeven moment toch een soort afvinklijstje moesten gaan afwerken. En dat betekent dat een deelnemer kon excelleren in één ding, maar daarmee niet won. We kijken echt naar het hele pakket bij deze award” legt de Boer uit. “De finalisten scoorden hoog op alle punten.”
Start-ups zorgen voor een betere nachtrust
Hotelchamp, We4Sea, Somnox en InvoiceFinance schitteren 7 juni aanstaande wederom op het podium in de finaleshow, gepresenteerd door Jort Kelder. De Boer: “Deze vier bedrijven vielen om verschillende redenen op. Hotelchamp pakt een veelgehoorde klacht van hoteliers aan, namelijk de afhankelijkheid van externe partijen als het gaat om boekingen. Ze wonnen de halve finale op professionaliteit en de funding die ze hebben binnengehaald. We4Sea heeft een echte niche gevonden en zijn erg purpose-driven. Met hun technologie helpen ze vervuiling door scheepvaart tegen te gaan. Ze hebben echt nog het een en ander te doen, maar hun doelstelling is erg charmant.” In Leeuwarden won Somnox met hun slaaprobot vooral om hun slimme distributienetwerk en marketinginspanningen. InvoiceFinance biedt een mooie dienst die veel MKB-ondernemers aanspreekt en ook daadwerkelijk helpt in een tijd waarop kredieten steeds moeilijker worden afgesloten: “Door facturen voor te financieren, kunnen bedrijven met InvoiceFinance liquiditeitsproblemen voorkomen. Eigenlijk zorgen beide bedrijven voor een betere nachtrust met hun product.”
Een goed idee is niet genoeg
Wie er uiteindelijk naar huis gaat met de titel “De Beste Jonge Onderneming van Nederland” kan de Boer nog niet voorspellen. De competitie is sterk. Zelf kijkt hij voornamelijk naar hoe goed de onderneming in staat is het product ook echt naar de markt te brengen: “Goede ideeën zijn er genoeg, maar zolang een onderneming het niet verkocht krijgt, blijft het een hobby. Dat is gelijk ook het moeilijkste aspect van een onderneming starten.” Tips om dit te borgen heeft de juryvoorzitter ook: “Ik zie teveel begrotingen waarin er geen rekening gehouden wordt met een marketingbudget. En dat is echt broodnodig, gelijk in het begin al. Het is namelijk essentieel om zo snel mogelijk interactie op te starten met de markt om zo goed te kunnen zien, voelen en toetsen wat werkt en wat niet. Als dat lukt, dan vergroot een onderneming de slagingskansen aanzienlijk.”
Regiodenken loslaten
Met halve finales in Groningen en Leeuwarden en de finale in Emmen, zou het idee kunnen ontstaan dat het een regionaal feestje betreft. Integendeel: de Young Business Award is een landelijke prijs, er doen ondernemingen uit heel Nederland mee. “Het is knap wat oprichter Niels Palmers heeft neergezet met deze award. En belangrijk, bovendien. Het wordt tijd dat we het denken in regio’s loslaten. Als er iets wordt georganiseerd in Amsterdam, vraagt niemand zich af of het een Noord-Hollands feestje is, maar als er in Emmen een awardshow is, dan denken we ineens dat het exclusief toebehoort tot Noord-Nederland. We moeten juist gaan denken in ecosystemen, dan komen we af van het stigma waar we nu nog mee te maken hebben. We hebben hier een fantastisch ecosysteem waarmee we veel impact kunnen maken, zowel landelijk, Europees als wereldwijd. Sterker nog: dat doen we al. En dat bewijzen we op 7 juni gewoon nog een keer.”