Feyter Industrial Services en Feyter Forklift Services produceren gezamenlijk de nieuw te ontwikkelen elektrische onderhoudsvoertuigen voor de Westerscheldetunnel. De nieuwe voertuigen zijn nodig omdat de huidige het einde van hun levensduur naderen. Deze zijn al operationeel sinds de opening van de tunnel in 2003. De nieuwe voertuigen worden volledig door Feyter Group ontworpen, geproduceerd en geassembleerd. In totaal gaat het om 4 voertuigen welke medio oktober 2018 uitgeleverd zullen worden.
De compacte, elektrische voertuigen worden ingezet bij onderhoudswerkzaamheden aan de elektrotechnische installaties van de Feyter. Deze installaties bevinden zich onder het wegdek van de 6,6 kilometer lange tunnelbuizen.
De huidige onderhoudsvoertuigen werden voor de opening van de tunnel in 2003 geleverd. Als specialist in het onderhouden van elektrische machines is Feyter Forklift Services al jaren betrokken bij het onderhoud aan deze voertuigen. Net als de tunnel zelf, zijn de elektrovoertuigen inmiddels 15 jaar oud. Daarmee is het einde van de levensduur bijna bereikt en werd in 2017 bepaald dat de voertuigen in 2018 vervangen moeten worden.
MACHINEBOUW
Met inmiddels geruime ervaring in de zeer specifieke omstandigheden van de Westerscheldetunnel werd Feyter Group aangewezen als partner voor de ontwikkeling en productie van de nieuwe voertuigen. De nieuwe voertuigen worden op maat ontwikkeld om dienst te kunnen doen in de zeer krappe ruimte onder het wegdek en te voldoen aan de hedendaagse techniek en veiligheidseisen.
De ontwikkeling en productie van de nieuwe elektrovoertuigen vormt een mooi project waarbij de verschillende expertises binnen Feyter Group elkaar complementeren. De ervaring van Feyter Forklift Services op het gebied van onderhoud aan elektrovoertuigen wordt gecombineerd met de specialisatie in engineering en machinebouw van Feyter Industrial Services.
TUNNEL ONDERHOUDSWERKZAAMHEDEN
Zoals iedere moderne tunnel zit de Westerscheldetunnel vol met elektronische systemen. Onder andere voor verlichting, signalering, ventilatie en natuurlijk de veiligheidssystemen, zoals het beveiligingssysteem wat er voor zorgt dat wanneer een auto te langzaam door de tunnel rijdt, dit direct wordt waargenomen door detectielussen in het wegdek. De tunneloperator krijgt een melding en kan de snelheden in de tunnel aanpassen, een rijbaan afsluiten met een rood kruis op de matrixborden en hij kan de bestuurder toespreken via een van de 300 luidsprekers in de tunnel. Al deze elektrotechnische installaties in de Westerscheldetunnel, die op z’n laagste punt 60 meter diep is, zijn aangelegd en worden beheerd en onderhouden door de Westerscheldetunnel Maintenance Organisatie.