Producten-in-wording die iedere stap in de montagelijn vertellen ‘dit ben ik’ en ‘voer die bewerking op mij uit’. Zodat je op het eind van de rit totaal verschillende producten en/of productvarianten hebt – net zo snel geproduceerd en voor hetzelfde prijskaartje als (groot)serieproductie. Zo werkt dat in de Open Integrated Factory die Festo en SAP samen ontwikkeld en – in het klein nog – gebouwd hebben. Begin juli was die draaiend te zien bij SAP in Parijs.
‘Toolbox vullen voor instap in Industrie 4.0’
Industrie 4.0, digitalisering, software en internet of things (IoT); daar ging het vooral over tijdens de internationale persconferentie van Festo begin juli in Parijs. Niet toevallig daar, want Festo Frankrijk bestaat zestig jaar. En waar kun je beter een ‘revolutie’ aankondigen – Industrie 4.0, oftewel de vierde industriële revolutie – dan in de ‘stad van de revoluties’?
Minder complexiteit
Een van de producten die deze revolutie in de optiek van Festo gaat drijven, is zijn nieuwe Motion Terminal (FMT). ‘De fusie van mechanica, elektronica en software in onze FMT transformeert een pneumatisch product in een heus Industrie 4.0-systeem’, claimt de specialist in automatiseringstechniek. Voeren de gangbare ventielen één ‘kunstje’ uit, de nieuw ontworpen ventielen in de FMT bieden zowat alle denkbare functionaliteiten – volledig afgestemd op waar de apparatenbouwer het best mee is geholpen. Die functies zijn desgewenst via de Ethernet-interface te configureren en te activeren door middel van motion apps – vandaag een tiental en straks veel meer, belooft Festo. Wie nu een FMT-device koopt – vanaf dit najaar zijn ze leverbaar, in versies met vier of acht ventielen – kan later simpel motion apps toevoegen en upgraden.
Een revolutie? Afgaande op de lange trits verbeteringen en nieuwe mogelijkheden die het device biedt, zou dat best eens kunnen. Om er een paar te noemen: digitalisering, functie-integratie, sensoren, motion apps en doorontwikkelde piëzotechnologie maken tot vijftig losse componenten overbodig. De ventielwerking is heel nauwgezet op klantapplicaties te finetunen: niet alleen aan/uit, maar traploos instelbaar, dus weg schokbrekers. Het proces is volkomen transparant: luchtlekkage wordt automatisch, real-time gedetecteerd én opgelost. Verder zijn gigantische besparingen op luchtverbruik (tot zeventig procent met de app ‘Eco-Fahrt’) en energieverbruik (op het piëzo-stuk tot 99 procent) haalbaar. Dat resulteert voor machine- en apparatenbouwers in minder complexiteit in hun proces- en productontwikkeling, meer adaptiviteit en flexibiliteit in de productie, productiviteitsstijging en lagere kosten, zowel in massa- als in gepersonifieerde enkelstuksfabricage.
Pilot-gebruikers
Theorie of werkelijkheid? Meer en meer dat laatste, meent Julia Duwe, hoofd van Festo’s nieuwe groep Future Motions Solutions. ‘Van de pilot-gebruikers die met onze FMT werken, krijgen we heel positieve feedback.’ Ook intern heeft Festo er al goede ervaringen mee, onder meer in de technologiefabriek in Scharnhausen, nabij Stuttgart (D). En in de nieuwe, 7-assige robotarm, binnen Festo’s Bionic Learning Network ontwikkeld. Dankzij traploos instelbare posities en (pneumatische) druk benadert de cobot de werking van de menselijke arm/hand: soft voor delicate producten, krachtig voor zware/robuuste. Ook extern heeft de FMT de eerste bewijzen van zijn kunnen ondertussen geleverd, schetst Duwe. Zoals onder stoelen van de Californische onderneming MediaMation. Om bioscoopbezoekers een zintuigenprikkelende ervaring te geven, bewegen de stoelen mee met wat er op het scherm gebeurt en worden meer effecten (geluid, wind, geur, water) ingezet. Dankzij de FMT, met zijn programmeerbare functies, krijgt MediaMation dat makkelijker voor mekaar – met kleinere faalkans en 65 procent ruimtewinst onder de stoelen.
Hier produceren
In de Open Integrated Factory in het SAP Expérience Business Center in Parijs speelt de FMT eveneens een belangrijke rol. Opgezet als leerproject toont die opstelling aan dat een montagelijn en een manufacturing execution system (MES), in dit geval uiteraard van SAP, naadloos te verknopen zijn. De crux zit ’m in twee dingen: de producten-in-wording dragen parameters (Festo Product Key) met zich mee die elke bewerkingsstap in de montagelijn vertellen wie ze zijn en welke bewerking die moet doen – en elke stap heeft zelf de intelligentie (Festo zweert bij decentrale aansturing) om dat feilloos en snel te doen. Op die manier kunnen op één montagelijn, in elke volgorde en batch size, totaal verschillende producten gemaakt worden, in liefst zestien varianten. Ansgar Kriwet, salesverantwoordelijke in de Festo-board: ‘Steeds meer eindgebruikers willen geïndividualiseerde producten. Maar ze willen daar niet meer voor betalen. Oplossingen als de FMT helpen dat mogelijk te maken én om productie in hogekostenregio’s te behouden.’
Maar daar komt meer bij kijken, vertelt hij in de Parijse Festo-vestiging. ‘Veel klanten vertellen: ‘Ik wil graag in de smart fabriek-van-de-toekomst investeren; ik snap de enorme potentie, maar worstel met vragen als ‘Hoe laat ik het in mijn geval werken en hoe verdien ik m’n investeringen terug?’ Dat is begrijpelijk: één out-of-the-box oplossing, één ‘stuk Industrie 4.0’ van het schap kopen en klaar ben je, zo werkt dat niet. Wat voor jou het beste is, hangt af van jouw toepassingen in jouw bedrijf en sector. Dus gaat het erom de Industrie 4.0-toolbox te vullen en te customizen op grond van de vereisten van de klant – die allemaal anders zijn. Met entry-level solutions die eenvoudig te implementeren zijn en aantoonbare voordelen opleveren – om van daaruit grotere stappen te maken. Een digital customer journey, daar werken we samen met onze klanten hard aan’, aldus Kriwet.
Robot is partner
Dat in de smart factory amper plek is voor mensen, daar gelooft hij niks van. ‘Automatisering maakt beter, sneller, kostenefficiënter produceren mogelijk. Daarvoor is goede mens-machinesamenwerking een noodzaak. De robot is geen vijand, maar partner van de werknemer. Verdeel het werk op de juiste manier en beiden hebben er voordeel van. Maar dat betekent wel dat de werknemer beter opgeleid moet zijn. Festo investeert daar fors in, vooral in trainingen die in het werkproces geïntegreerd zijn. Geen off-site trainingen van twee dagen, maar on-site een halfuur hier, een uur daar – altijd in de productieomgeving. Dus ook educatie verandert, dat laten we zien in de leerfabrieken die wij in veel onderwijsinstellingen ingericht hebben.’
Digitalisering verandert de wereld radicaal, zegt Ansgar Kriwet tot slot. ‘Ziekenhuis 4.0, Verkeer 4.0, Overheid 4.0, noem het maar. Industrie 4.0 is een tamelijk klein onderdeel. Voor ons betekent dit dat we straks een onderneming zijn die meer en meer silicium en software verkoopt. De mogelijkheden zijn enorm, we krabben nog maar aan het oppervlak.’