De winnaar van de hackathon FarmHack #1 is het team Digital Eye! Dat had als doelstelling om op een gestandaardiseerde manier gewasfoto’s te nemen en te archiveren. Om daarmee sneller gewasafwijkingen op te sporen, gewasanalyses in de tijd met optische beelden te ondersteunen en oogstvoorspellingen te verrijken met informatie uit optische beelden. Want een boer heeft wel veel data, maar geen optische informatie van de aardappelplant, in zijn archief.
Team Digital Eye wil deze optische informatie in kaart brengen door een camera op een trekker of machine te monteren. De camera wordt door een app aangestuurd en neemt op vooringestelde locaties een foto. Ook moet het mogelijk zijn om in het veld nieuwe zogenaamde ‘points of interest’ in te voeren. Via cloud automation worden alle foto’s verzameld op één centrale plaats met enkele aanvullende gegevens (datum, perceel, tijdstip, gewas, aard van bewolking, rijrichting). Later worden deze gegevens verrijkt met sensor data, as applied data (data die uit de machine/trekker komen met bijvoorbeeld de werkelijk toegediende hoeveelheid kunstmest per locatie) en open data. De doelgroep van de applicatie zijn akkerbouwers, loonwerkers (werkvoorbereider, machinist, trekkerchauffeur, teeltadviseur) en adviesorganisaties (teeltadviseur, technisch economische adviseur). Het verdienmodel is gebaseerd op betere analyse en advies. Hierdoor ontstaat er meer rendement, efficiëntere teelt en meer omzet voor loonwerkers. Alhoewel direct toepasbaar, zijn er ook een hoop opstartkosten voor deze innovatie. Het team schatte in dat deze innovatie onvoldoende is om een start-up op te bouwen. Wel zijn er kansen voor reguliere leveranciers. Zij kunnen de hardware en bijbehorende applicatie uitontwikkelen als aanvullende service binnen bestaand aanbod.
Een FarmHack is een hackathon: een competitie waar multidisciplinaire teams in korte tijd oplossingen bedenken voor vraagstukken, dankzij slimme combinaties van data, software, hardware en design. Het thema van FarmHack #1 was datavisualisatie, om precisielandbouwdata toegankelijk en inzichtelijk te maken.
Tijdens deze FarmHack gingen de deelnemers aan de slag met open data en het data aanbod van gastheer en boer Jacob van den Borne. Daarnaast hadden de hackers toegang tot waardevolle aanvullende data. Eurofins Agro bood als datadonor toegang tot bodemscoutdata; data die is gebaseerd op satellietbeelden van negen groeiseizoenen. Kennispartner Alterra gaf toegang tot data met potentiële risicolocaties voor oppervlakkige afspoeling. Geodan was als kennispartner aanwezig om met virtual reality en serious gaming te helpen om toekomstscenario’s te ontwikkelen. Zij brachten de nieuwste 3D technologie met zich mee (HTC Vive), namelijk Virtual Reality.
Met deze data en hardware gingen drie interdisciplinaire teams aan de slag. De teams bestonden onder andere uit domeinexperts, coders, planologen, data crunchers, business developers en designers. Zij gingen aan de slag met de nieuwste technologiën en innovaties op het gebied van drones, data, virtual reality en webinterfaces. Deelnemers met een achtergrond in ruimtelijk ontwerp dachten na over mogelijkheden van hergebruik van landbouwdata voor communicatie en interactie met de omgeving.
Aan het eind van de hackathon krijgt het beste team een bescheiden geldprijs, en vooral krijgen de winnaars eind augustus een BootCamp aangeboden bij de ZLTO, de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie. Deze bootcamp staat onder leiding van Source Institute. Teams worden pitch ready gemaakt voor een event met investeerders in samenwerking met ABN AMRO tijdens de Dutch Design Week.
De resultaten van FarmHacks worden op een open en duurzame manier vastgelegd in een daartoe ontworpen open ecosysteem. Het streven van FarmHack is namelijk om een solide gemeenschappelijke basis realiseren waarop we samen waarde toevoegende apps en oplossingen bouwen. FarmHack daarom als een open source project. De resultaten van alle FarmHacks zijn straks terug te vinden in ons GitHub ecosysteem (een plek waar samen aan broncode kan worden gewerkt).