KTR is de afgelopen acht jaar gegroeid van een omzet van 100 miljoen euro in 2010 naar 234 miljoen vorig jaar. Het beste resultaat ooit in de bijna zestigjarige geschiedenis van de fabrikant van aandrijfsystemen als koppelingen, remmen en koelsystemen uit het Duitse Rheine. En de nog nieuwe ceo Nicola Warning, vorig najaar aangetreden als opvolger van Josef Gerstner, rekent erop dit jaar weer een record te vestigen: ‘Tot nog toe ligt onze orderintake 10 procent hoger dan vorig jaar.’ Een groei die ze deels verklaart uit de hoogconjunctuur, want ook de concurrentie ziet de omzetcijfers omhoog gaan, weet ze. Doel is dan ook het huidige wereldwijde marktaandeel met 6 à 7 procent te laten stijgen, door organische groei.
Bedrijfscultuur als wervingsmiddel op krappe arbeidsmarkt
‘Organische groei is momenteel het meest geschikt voor ons familiebedrijf, want in tegenstelling tot acquisitie en integratie versterkt dit de bedrijfscultuur.’ Die cultuur is belangrijker dan ooit, nu het technisch vakpersoneel ook op de Duitse arbeidsmarkt bijzonder schaars is geworden, aldus Nicola Warning. ‘Onderdeel ervan is zorgen voor de beste werkomstandigheden. Onze mensen hebben flexibele werktijden, beschikken over allerlei secundaire faciliteiten als trainingen en opleidingen, en we bieden hun persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s begeleid door mentoren. Elke woensdag komt hier een fysiotherapeut langs om mensen te behandelen, we stellen leasefietsen van de zaak beschikbaar et cetera. Die aandacht en zorg bieden we ons personeel niet alleen in goede tijden. Ook in de crisis van 2009 hebben we niemand ontslagen.’
Behouden en aantrekken
‘Dat doen we allemaal om onze mensen gemotiveerd te houden, bereid om die extra mile voor de klant af te leggen en zo de klantrelatie te versterken. Maar ook om mensen te behouden. Met succes: in de afgelopen 10 jaar was het verloop niet meer dan 1 procent op een personeelsbestand van ruim 400 mensen. En we doen het ook om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe medewerkers.’ Met het oog daarop werkt KTR nauw samen met onder andere de Fachhochschule Münster en stelt het bedrijf leerlingen in de gelegenheid voor projecten in het buitenland aan de slag te gaan. ‘Ja, dat maakt KTR aantrekkelijk. We ontvangen veel open sollicitaties en hebben geen moeite om mensen te vinden. Nee, dat heeft niet met deze regio te maken. Andere grote bedrijven hier slagen er minder goed in om voldoende geschikte mensen aan te trekken.’
Co-development met klanten
In wélke markt KTR organisch wil groeien, laat de onderneming in hoge mate afhangen van de sterktes van de lokale dochteronderneming – het bedrijf beschikt over 24 dochters in evenzoveel landen. Zo is KTR in Nederland sterk vertegenwoordigd in de maritieme sector (in totaal behaalt KTR 3 procent van zijn omzet in ons land). Op die lokale markten wordt gezocht naar potentiële key-customers waarmee in co-development en binnen een langdurige relatie nieuwe producten ontwikkeld kunnen worden, waar nodig met ondersteuning vanuit de r&d in Rheine. ‘Zo hebben onze r&d-mensen met een klant in Frankfurt een coupling alignment scan ontwikkeld voor het digitaal meten van afwijkingen in diens pompsystemen, op afstand uitleesbaar voor de operator, om zo stilstand te voorkomen. Met als eindresultaat een lagere total cost of ownership voor de eindklant. Dat is steeds het doel van onze co-developmentprojecten.’
Bescherming tegen prijsdruk
Die kennis van de (eind)klant en diens technologie die KTR op deze manier heeft vergaard, beschermt het bedrijf tegen de prijsdruk die uitgaat van de concurrentie en distributeurs die voortdurend consolideren en hun schaal vergroten. ‘Natuurlijk is de klant altijd geïnteresseerd in een lagere prijs voor aandrijfcomponenten, maar nog belangrijker is voor hem dat de kosten van het complete systeem naar beneden gaan. Die service kunnen de grote distributeurs nooit bieden.’ Tegelijk investeert KTR in het verbeteren van zijn processen en logistiek. Zo is in mei het KTR Ident-systeem in gebruik genomen. ‘Daarmee kunnen we de klant sneller voorzien van een volledig gedocumenteerd product waarvan het gehele productieproces traceerbaar is. Tegelijkertijd scheelt het ons veel handling.’
Local for local
Voorts moet de organische groei voortvloeien uit de investeringen die KTR doet in nieuwe vestigingen. Zo gaan nog dit najaar in China de deuren open van een nieuwe fabriek voor de productie van koelsystemen en is recentelijk een productievestiging geopend in Taiwan en een verkoopkantoor in Chili. Warning licht toe: ‘Chili heeft een omvangrijke mijnbouwsector die voor ons een belangrijke usermarket (aftermarket, red.) vormt. De wijze waarop we daar onze verkoop gaan uitvoeren, moet een blauwdruk opleveren voor de manier waarop we later in Australië de mijnbouw-usermarkt willen veroveren. Taiwan hebben we gekozen omdat daar een belangrijke oem-markt zit. Dat is sowieso onze insteek: local for local. In de VS produceren voor de VS, in China voor China en in Europa voor Europa.’
Think Tank
Meest opvallend is de investering van KTR in een nieuwe vestiging in de buurt van Düsseldorf waar begin 2019 een Think Tank zijn werkplek krijgt: een multidisciplinair team van technici afkomstig van verschillende locaties en afdelingen van de onderneming. ‘We hebben er bewust voor gekozen die denktank niet hier in Rheine onder te brengen. We willen ze de ruimte geven die nodig is voor het out-of-the-box denken, om te kunnen werken aan de ontwikkeling van compleet nieuwe producten. Dan werkt het niet als ze voortdurend worden afgeleid door vragen vanuit de dagelijkse business.’
Cv Nicola Warning
KTR was voor Nicola Warning niet nieuw en vice versa. In 2008 en 2009 was zij hoofd sales Europe bij de multinational. Voordien en nadien werkte zij in verschillende functies, laatstelijk als ceo business segment couplings, voor het Duitse Flender, een aandrijfspecialist voor onder andere de procesindustrie en onderdeel van Siemens. Warning studeerde werktuigbouwkunde aan de Fachhochschule Dortmund.
Young Professionals
Om onderscheidend te zijn, wil KTR zijn menselijk kapitaal zo lang mogelijk aan zich binden. Dat geldt bij uitstek voor de jongeren binnen de onderneming. Vandaar het programma Young Professionals waarin jonge medewerkers, onder begeleiding van een persoonlijke mentor, werken aan een eigen project. Dat kan de ontwikkeling van een nieuw product zijn, al dan niet samen met een klant, maar ook iets heel anders. ‘Twee keer per jaar organiseren we een event waar deze young professionals de resultaten presenteren aan het voltallige management. Zo maken ze zichzelf meer zichtbaar en worden tegelijkertijd bruggen geslagen tussen de verschillende afdelingen’, aldus Nicola Warning.