De Chinese economie vertoont haperingen: de groeicijfers van de afgelopen tien jaar zijn (even?) uit beeld. Wat niet wil zeggen dat je er maar beter weg blijft; ook vandaag liggen in China voor westerse bedrijven interessante kansen. Maar pas op, exporteren naar China is gebonden aan strikte regels. Al lang, da’s waar, maar sinds begin 2015 door aangescherpte wet- en regelgeving nog een flinke schep meer. Wie zich daar niet aan houdt, kan voor zeer onaangename verrassingen komen te staan. Edwin ter Burg, regionaal directeur Benelux van MPR China Certification (zijn thuisbasis is Zwolle), kan heel wat voorbeelden noemen van exporterende fabrikanten die zo de mist in gegaan zijn.
CCC-certificering in de sectoren automotive (modules en onderdelen) en elektronica
De crux: ‘Bij veel bedrijven is het simpelweg niet bekend dat het aantal producten waarvoor een zogeheten China Compulsory Certificate (CCC, red.) verplicht is, sinds 1 januari 2015 enorm is uitgebreid. Daardoor is exporteren naar China, direct en ook indirect (doorlevering van producten die aan andere buitenlanden worden geleverd, red.), aanzienlijk complexer geworden.’ Dat geldt voor een waaier van producten, maar vooral in de sectoren automotive (modules en onderdelen) en elektronica. Interieurdelen voor auto’s, zoals middenconsole, dashboard en bekleding, zonder CCC-certificering – of een formele vrijstelling – China in krijgen? No way. De kans is groot dat deze niet door de douane heen komen, met alle gevolgen van dien. En mocht het onverhoopt toch een keer gelukt zijn, dan is dat zeker geen garantie voor een volgende keer.’ De strengere wet- en regelgeving heeft ook consequenties voor bestaande CCC-certificaathouders, aldus Ter Burg. ‘Die hadden tot 1 januari 2016 de tijd om hun CCC-certificering op orde te brengen. En bedrijven die deze certificering nog niet hebben, doen er verstandig aan dat snel te regelen.’ Want alleen dan kunnen ze kansen die ze in China nog steeds hebben, pakken.
www.china-certification.com/nl