Mobility-as-a-Service (MaaS) biedt mensen keuzevrijheid, een reisadvies op maat en ontzorging, via een app. Het platform voor personenmobiliteit is vooral interessant voor jonge stedelingen aan het begin van hun carrière. MaaS moet verder zorgen voor een verbeterde marktwerking op het gebied van personenmobiliteit. Via die weg kan MaaS ook een bijdrage leveren aan het verminderen van de dominantie van de eigen auto. Dat alles blijkt uit een enquête onder MaaS-experts uit Nederland uitgevoerd door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Of deze dienst ook aansluit bij de behoefte van potentiele gebruikers is de vraag. Zij zijn vooral geïnteresseerd in andere kenmerken van reizen. Uit een tweede enquete door het KiM blijkt namelijk dat volwassen Nederlanders vooral belang hechten aan betrouwbaarheid, veiligheid en het gebruik van een eigen voertuig.
In het onderzoekrapport komen vier belangrijke onderwerpen rondom MaaS aan bod: de definitie van MaaS, de potentie van MaaS (kansrijke groepen, regio’s en reismotieven), de toegevoegde waarde van MaaS voor de gebruikers én voor de samenleving. De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op de analyses van online vragenlijsten die zijn uitgezet onder MaaS-experts en onder potentiële gebruikers.