Geheel in stijl werd het nieuwe pand van EPR op de Novio Tech Campus in Nijmegen begin oktober officieel geopend door hightech robot Pepper. Ooit begonnen als elektrische werkplaats bij Philips, is EPR nu onderdeel van Chezz Partners. ‘We assembleren printplaten en modules, en integreren systemen. De laatste jaren hebben we ons ontwikkeld van enkel een productiebedrijf naar complete kennispartner’, aldus Joost van Lammeren, die samen met Patrick Kilkens EPR (55 medewerkers) leidt, dat zicht richt op complexe elektronicaproducten. Doel is klanten te helpen bij het productiegereed maken en het aanpassen van het design voor een beter product of snellere marktintroductie. ‘Onze toegevoegde waarde ligt echt in de ontwerpfase, daar kunnen we klanten concurrentievoordeel bieden door het ontwerp slim te optimaliseren voor de gehele levenscyclus.’
In de nieuwbouw werkt EPR met het eigen Infinity-concept. Dit platform draait op alle afdelingen en koppelt bij elke werkplek via schermen en persoonlijke tablets real-time informatie over het productieproces terug aan de medewerker. ‘Zo ontstaat een smart factory, waar machines, materialen en informatie op elkaar zijn afgestemd voor een optimaal en concurrerend productieproces.’ Daarnaast schafte EPR een nieuw automatisch magazijnsysteem aan, ook gekoppeld aan het informatiesysteem. ‘Daardoor konden we maximaal de hoogte in, wat ruimte scheelt. Ook is het heel makkelijk om materialen naar de vloer te krijgen.’ Drie nieuwe machines completeren de inrichting, waaronder een exclusieve Vapour Phase oven om elektronica in te solderen. Voor directe koppeling van het vakmanschap aan de kennisorganisatie zijn op elke verdieping zowel productiemedewerkers als engineers aanwezig. ‘Het pand heeft veel glas, enerzijds omdat we open en transparant naar de markt willen zijn. Anderzijds kunnen engineers en productiemedewerkers elkaar goed zien en kan waar nodig bijsturing plaatsvinden.’
De totale investering beloopt ruim vier miljoen euro voor EPR, dat is genomineerd voor best knowledge supplier in DISCA’17. ‘We kunnen nu meer klanten bedienen en verder groeien. Daarvoor gaan we onze kennisorganisatie en het Infinity-concept verder uitbouwen.’