Het eerste elektrische raceteam van de Universiteit Twente, Electric Superbike Twente, presenteerde op 25 mei de gloednieuwe motor: de Liion-GP. Het ontwerp is volledig naar eigen smaak en specificaties. De Liion-GP laat zien hoe snel elektrisch transport kan gaan.
Vooraf aan de onthulling werd een film getoond waarin het gehele ontwerp- en bouwproces te zien was. De vijftien studenten hebben in slechts negen maanden tijd ontwerpen gemaakt, onderdelen getest en een volledige motorfiets gebouwd. De komende weken wordt er uitgebreid getest in de aanloop naar de races in de MotoE-competitie in Engeland en Nederland.
Een technisch hoogstandje is het geïntegreerde ontwerp van de elektromotor in het frame. De elektromotor is net als het frame en de achterbrug volledig naar eigen ontwerp.
Door de elektromotor in het frame te plaatsen werd het frame stijver. Dit zorgt tevens voor ruimtebesparing, waardoor er meer accucapaciteit toegevoegd kan worden. “Een leuk weetje is dat onze elektromotor zo ontworpen is, dat hij een 600cc motorfiets bij moet kunnen houden op Assen!”, vertelt Powertrain manager Jeroen Goudswaard.
Naast alle in-house ontwikkelingen aan de technische kant, zoals frame, batterijpakket en elektronica, is tevens het kuipwerk volledig van eigen makelij. Bram Norp, verantwoordelijk voor het design: “We hielden rekening met de benodigde luchtkoeling en de ergonomie. Bovendien wilden we een motorfiets presenteren waar liefhebbers voor vallen. Ik denk dat we een geweldig ontwerp hebben neergezet.”