De eerste, structureel complete casco voor de nieuwe BelugaXL werd vorige maand uitgerold uit zijn montagehangar in Toulouse, Frankrijk. Eenmaal operationeel, zal een vloot van deze volgende generatie airlifters worden gebruikt om voltooide delen van Airbus-vliegtuigen te vervoeren tussen de Europese productielocaties van het bedrijf en naar de uiteindelijke assemblagelijnen in Frankrijk, Duitsland en Spanje.
De BelugaXL is een van de meest omvangrijke vliegtuigen in zijn bestaan, en alles daarover spreekt dat feit aan. Met een uitpuilende bovenste voorwaartse romp en een enorme laadruimte, is de BelugaXL nauwelijks herkenbaar als de buitenmaatse airlifter-versie van de Airbus A330-200 jetliner waarvan hij is afgeleid. “We hebben de A330 als een basis”, zei Bertrand George, hoofd van het BelugaXL-programma, “maar veel veranderingen zijn met succes ontworpen, in het vliegtuig geïntroduceerd en getest. Het transformeren van een bestaand product in een supertransporter is geen eenvoudige taak. ”
Deze eerste BelugaXL zal naar verwachting medio 2018 vliegen. “Het hele team kijkt er erg naar uit om zijn eerste vlucht te zien en, natuurlijk, de lachende livrei”, zei George, verwijzend naar de extra grote glimlach die over het ‘gezicht’ van de transporter zal worden geschilderd, het winnende ontwerp van zes opties aan het begin van 2017 voorgelegd aan Airbus-medewerkers voor een stemming.
Deze eerste BelugaXL zal naar verwachting medio 2018 vliegen. “Het hele team kijkt er erg naar uit om zijn eerste vlucht te zien en, natuurlijk, de lachende livery”, zei George, verwijzend naar de extra brede glimlach die over het ‘gezicht’ van de transporter zal worden geschilderd, het winnende ontwerp van zes opties aan het begin van 2017 voorgelegd aan Airbus-medewerkers voor een stemming.
Voordat dat kan gebeuren, zal het vliegtuig na de installatie van zijn twee straalmotoren een maandenlange batterij testen ondergaan, zodat elk van de systemen van de BelugaXL functioneert zoals bedoeld. Al die tijd, zei George, “We zullen bench tests doen in Toulouse en Hamburg, Duitsland – testen van onze systemen op vluchtsimulatoren en in laboratoria” evenals het gebruik van hydraulische jacks om vluchtbelastingen te simuleren op full-scale kopieën van specifieke verbindingen tussen de nieuwe bovenbel en de onderste romp van de A330.
“De gegevens van deze tests zullen worden gebruikt om het vliegtuig te ontruimen voor de vlucht en, later, om typecertificering te verkrijgen,” de officiële uitspraak over de veiligheid en luchtwaardigheid van het vliegtuig, zei George.
Terwijl de eerste structureel complete BelugaXL zijn testfase ingaat, arriveerde de tweede A330 die moest worden omgebouwd tot een BelugaXL op tijd in Toulouse om aan zijn integratieproces te beginnen. George merkte op dat met lessen die geleerd zijn uit de productie van de eerste transporter, de assemblagetijd voor de tweede naar verwachting ongeveer twee maanden korter zal zijn.
Het BelugaXL-programma werd gelanceerd in november 2014 om tegemoet te komen aan de toenemende transporteisen van Airbus. Op zes meter langer, één meter breder en met een laadvermogen van zes ton meer dan de BelugaST-transportversie die het vervangt, kan de BelugaXL beide vleugels van de A350 XWB-jetliner tegelijk vervoeren in plaats van de enkele vleugel die momenteel is ondergebracht op de BelugaST. Alles bij elkaar zijn er vijf BelugaXL’s gepland om in dienst te gaan voor Airbus ‘luchtbrugbehoeften.