Ooit was het mogelijk producten vrijwel helemaal in je eentje te maken. De smid deed het, net als de timmerman en de schoenmaker. Die maakten hun hoefijzers, meubels en schoenen helemaal zelfstandig. Maar, ook zij waren toen al afhankelijk van toeleveranciers van het basismateriaal, van het ijzer, hout en leer. Sindsdien is die specialisatie steeds verder doorgevoerd. Van hoefijzers ken ik de actuele keten niet, maar schoenen en meubels bestaan tegenwoordig veelal uit een reeks van materialen en halffabricaten die als standaard product of klantspecifiek worden toegeleverd. Voor de bijzondere, uiterst complexe hightech producten – machines en apparaten – die hier in deze Eindhovense Brainport ontwikkeld en gebouwd worden geldt dat nog in veel sterkere mate. Honderden key, 2nd en 3trd tier suppliers ontwikkelen mee en leveren toe. Veelal zijn dit toeleveranciers uit deze regio. Bedrijven waarmee het gemakkelijk samenwerken is, omdat ze beschikken over die typisch Nederlandse directe, open mentaliteit en bereid zijn enig risico te dragen als dat de time-to-market verkort.
Extra sterk in dat hele ketenproces is dat er niet alleen oog is voor die complexe techniek, maar ook voor die klant én eindklant waarvoor het allemaal te doen is. Er is hier veel geleerd van technologisch hoogstaande producten die geen succes werden omdat de engineers te druk waren om ook nog even bij de (eind)klant te informeren naar zijn behoeften. Tegenwoordig worden in vroeg stadium van de ontwikkeling ook designers betrokken, zoals wij. Om dat marktperspectief in te brengen.
Dat geldt niet alleen voor hightech 3D-metaalprinters of complexe medische apparatuur, maar ook voor iets ogenschijnlijk simpels als een kunststof fles voor wasmiddel. Zo’n product wordt immers alleen maar een succes als het zonder storingen over bestaande vullijnen kan. Als de draaidop er met kracht op kan worden geslagen, maar er toch zo min mogelijk kostbare kunststof in verwerkt is. Als het verpakt kan worden in dozen die zes hoog stapelbaar zijn. Als de klant in de winkel of webshop, in die splitsecond waarin hij zijn keuze maakt, juist die fles kiest. Als er oog is voor de hele customer journey…
Juist in het bundelen van de belangen van alle stakeholders wordt deze regio steeds sterker. Die kwaliteit, gecombineerd met hightech kennis van absoluut wereldtopniveau, maakt Eindhoven Brainport tot een ecosysteem met een innovatiekracht die mondiaal ongekend is. Met de nodige aandacht voor wat er nóg beter kan, belicht deze special dat onderscheidend vermogen van alle kanten. Lezers die deze regio nog niet kennen – als opdrachtgever of werknemer – nodig ik van harte uit een kijkje te komen nemen.
Thomas Paulen, ceo VanBerlo, gasthoofdredacteur Zuid Nederland special 2018