Hoe verduurzaam je een bestaand wegwerpartikel en zorg je ondertussen voor groei? Met die opdracht ging Fridjov Broersen in 2018 van start als CEO van Codi Group. Deze producent en exporteur van diverse natte doekjes wil vooroplopen en werkt daarom toe naar een duidelijk, ambitieus doel: in 2024 zijn alle productlijnen voor consumenten volledig plasticvrij. Fridjov: “Ik wil niet alleen op de winkel passen, maar echt verandering brengen.”
Natte doekjes met een missie
“Mijn opdracht was om eerst drie bedrijven in Venray, Veenendaal en Duitsland samen te brengen tot één groep. Codi Group maakt wet wipes, zoals babydoekjes, schoonmaakdoekjes, doekjes voor gezichtsverzorging en bovendien medisch-gecertificeerde doekjes. Onze doekjes gaan de hele wereld over. Nu de groep staat, werken we aan de andere punten van mijn opdracht: hard groeien in de medische markt, vooral in Europa, en verduurzaming door plasticvrij te worden. Toen ik hier begon, was er sprake van meer dan 10 miljoen kilo plastic per jaar. We willen uiteindelijk naar 0.”
Verduurzamen op meerdere vlakken
“Voor onze doekjes voor consumenten is ons doel om in 2024 helemaal plasticvrij te zijn. De doekjes zelf zijn nu vaak van polyester. Dit willen we oplossen met houtvezel of papierpulp. Maar dat is nog niet alles. De vloeistof in de doekjes zal volledig afbreekbaar worden en de folie rond de doekjes wordt volledig recyclebaar. Hierbij willen we vooraan lopen in Europa en daar zijn we druk mee bezig. We zijn bovendien actief in het verminderen van onze CO2-uitstoot en we investeren veel in onze fabrieken om het een fijne werkplek te maken. Zodat onze mensen trots zijn om bij te mogen dragen aan deze agenda.”
Plasticvrij als groeiende markt
“Mensen praten veel over plastic. Het is een trend om minder plastic te willen gebruiken. Rietjes, tasjes, in plastic verpakte komkommers: mensen maken zich daar terecht druk over. Ik denk dan ook dat we in de toekomst veel minder plastic zullen gebruiken. Wij wachten niet af, maar werken nu al toe naar plasticvrij. Natuurlijk denken we ook na over de rol van wegwerpdoekjes in een duurzame wereld. Een teiltje sop met een washandje kost echter ook energie en bovendien vaak meer tijd. In veel gevallen is het juist duurzamer om wet wipes te gebruiken. Maar dan wel graag met zo min mogelijk plastic en CO2.”
“We willen zo goed mogelijk doen waar we goed in zijn en de rest doen we niet.”
Meetbare doelen en heldere communicatie
“Om dit te bereiken hebben we eerst heel helder gemaakt wat onze strategie is. Wat ga je doen, wat ga je niet doen en wat is het eindpunt waar je naartoe werkt? Vervolgens hebben we dat helder gecommuniceerd naar iedereen die hieraan bijdraagt: medewerkers, maar ook leveranciers en klanten. En dan maak je elk jaar een plan met tastbare, meetbare doelen. We zijn er nog niet, maar zetten wel stappen. Zo zal naar verwachting 50 procent van de producten in onze fabriek in Veenendaal in 2021 plasticvrij zijn. Focus is ook heel belangrijk. Het is verleidelijk om in deze tijd ook mondkapjes en desinfectievloeistof te maken. Maar dat doen we bewust niet. We willen zo goed mogelijk doen waar we goed in zijn en de rest doen we niet.”
Uitdagingen…
“COVID-19 is ook wel echt een hobbel op de korte termijn. Er is een enorme dynamiek op de markt, van klanten die van de ene op de andere dag dicht zijn tot leveranciers die hun prijzen ineens flink verhogen. Daarbij komt dat onze mensen veel thuis werken en het ziekteverzuim veel hoger is. Op de lange termijn is de technologische uitdaging het grootst. Hoe maak je plasticvrije producten die wel goed zijn? Dat is een kwestie van testen en proberen. Het vergt tijd, aandacht en investeringen, maar geeft ook veel energie.”
“COVID-19 heeft Codi Group ook voordeel gebracht. In de medische wereld is onze markt hard gegroeid. Dat geldt in zekere mate ook voor schoonmaakproducten. Mensen zijn zich bewuster van hygiëne. Wat dat betreft hebben we nu de wind mee. Het helpt ook dat er wetgeving aankomt tegen single-use plastic. Onze leveranciers en klanten zijn daarom ook veel bezig met het minderen van plastic. Je bent geen roepende in de woestijn; iedereen staat er wel open voor om deze transitie met ons aan te gaan.”
“Onze producten zijn niet alleen duurzamer, maar ook winstgevend. Mensen zijn namelijk best bereid om ietsje meer te betalen voor iets wat goed is voor de aarde.”
Investeren in toegevoegde waarde
“Natuurlijk zijn er altijd mensen die niet willen veranderen, zowel binnen als buiten het bedrijf. Dan moet je leiderschap tonen en je visie beter overbrengen. Uitleggen dat we een verantwoordelijkheid hebben en dat we met deze strategie de kans hebben om verschil te maken. Gelukkig heeft Codi Group hele actieve, positieve aandeelhouders die bereid zijn om te investeren. Ook onze financiers geloven in onze strategie. Onze producten zijn niet alleen duurzamer, maar ook winstgevend. Mensen zijn namelijk best bereid om ietsje meer te betalen voor iets wat goed is voor de aarde. Daar kun je dan je investeringen mee betalen.”
Doen in plaats van praten
“Of ik een advies heb voor andere bestaande bedrijven die een bestaand product willen verduurzamen? Er zijn veel ondernemers die over duurzaamheid praten, maar slechts weinig die het ook echt doen. Terwijl je juist dan het verschil kunt maken. Begin gewoon, vier de kleine succesjes en dan komt er vanzelf een momentum voor jouw product of dienst. Stop met praten en begin met doen. Anders weet je nooit of het lukt.”
De energiesector is sterk in beweging nu de energietransitie steeds meer vaart krijgt. ABN AMRO wil een leidende rol spelen in het versnellen van de energietransitie, die bol staat van de kansen én obstakels. Bekijk het overzicht van alle artikelen over de Energiesector. Bron ABNAMRO