In Boerderij Mereveld in Utrecht was woensdag 24 november de zinderende finale van de 20e editie van de Dutch Industrial Customer & Suppliers Awards (DISCA’21). Voorafgaand aan de uitreiking werden steeds per categorie de vijf finalisten gepresenteerd, waarna de strijd tussen de overgebleven twee bedrijven losbarstte. De jury had gesproken, nu was het woord aan het publiek in de zaal en de online toeschouwers. Resultaat: itsme sprong eruit als Best Parts & Process Supplier en VDL ETG Precision was runner-up. In dit katern DISCA’21 een portret van de winnaars, runners-up, finalisten en juryleden. En ruim aandacht voor de boeiende talkshow over de intrigerende vraag: ‘De toekomst wordt geweldig!?’
Het betrof een jubileumeditie, want het was de twintigste uitreiking op rij van de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards, een initiatief van Link Magazine in samenwerking met ING en ISAH Business Software. Traditiegetrouw weer in Boerderij Mereveld in Utrecht, hoewel vanwege de aangescherpte coronamaatregelen met een beperkter aantal gasten dan gebruikelijk. Zo’n honderd genodigden woonden het evenement live bij, anderen deden dat via de livestream.
BEST PARTS & PROCESS SUPPLIER: itsme RAAMSDONKSVEER
Voor de uitverkiezing van Best Parts & Process Supplier betreedt juryvoorzitter Joes Wigman, managing director bij Berenschot, het podium. Na filmpjes over de vijf kandidaten maakt hij de twee finalisten bekend. Allereerst itsme uit Raamsdonksveer, toeleverancier van elektrotechnische en mechanische componenten en bijbehorende diensten aan machinebouwers, technisch installateurs en de leveranciers daarvan. Het bedrijf telt negen vestigingen en circa 320 medewerkers, sleepte in 2007 al eens een DISCA-award in de wacht en stond al eerder in de finale. Een betrouwbare partner, aldus de jury. ‘De klant die snel in omzet groeit, heeft in itsme een goed meedenkende partij die uitstekend kan inspelen op die groei. Ook de aftersales is goed voor elkaar. Evenzeer een leverbetrouwbare leverancier die altijd de juiste hoeveelheden aanlevert. Dit mede dankzij de goede digitalisering van hun processen die gedetailleerd inzicht biedt in de beschikbaarheid van artikelen.’
Redder in nood
Tegenstrever is VDL ETG Precision uit Eindhoven, dat onderdeel is van VDL ETG en in 2012 de Best Knowledge Award won en ook al vaker in de finale stond. VDL ETG Precision levert wereldwijd hoogwaardige mechanische componenten, modules en complete systemen aan oem’ers van technisch hoogwaardige productieapparatuur en gebruikers van geavanceerde productielijnen. Het bedrijf heeft vijf productievestigingen: twee in Nederland en drie daarbuiten. De jury is vol lof: ‘Als de nood echt aan de man komt schuift VDL ETG ander werk opzij om die nood te helpen lenigen, ook als de vraag afkomstig is van een klant die tot dan geen grote klant is. Het bedrijf laat zien heel goed te kunnen meedenken en ook heel snel het ontwerp van de klant te kunnen vertalen in een maakbaar product. Het werkt daartoe met een goed gedigitaliseerd tekeningensysteem waarin alle product- en productie-informatie samenhangend is opgenomen.’
Geen stilstand
Vervolgens is het podium voor Martijn Coppens, manager operations en service bij Q-Fin, en zijn pitch. ‘itsme heeft ons tijdens ons explosieve groeiproces goed geholpen. Wij wilden gewoon één goede partner, zeker gezien de huidige materiaalschaarste. Ons vaste aanspreekpunt bij itsme heeft ons tijdig geadviseerd, zodat wij bijtijds konden schakelen, waardoor wij geen stilstand hebben gehad afgelopen jaar.’ En drie jaar geleden, toen Q-Fin veertien machinelijnen moest voorzien van een touchscreen, bracht itsme opnieuw uitkomst. ‘Via itsme kwam de juiste partij bij ons aan tafel en spraken we met de juiste mensen, van waaruit wij makkelijk en snel konden installeren. Verder heeft itsme ons het programmeren van de software geleerd, we kunnen nu alles in eigen huis bewerken.’
Cruciale partner
Dan staat Willem Tielemans, groepsleider mechanische engineering en inkoop bij Demcon, op voor VDL ETG Precision. ‘Aan het begin van de coronatijd vroeg de overheid ons om noodbeademingsapparatuur. Daar zijn we qua ontwikkeling wel mee bekend, maar nu moesten we binnen drie weken met de productie up & running zijn, iets wat anders 18 tot 24 maanden kost. VDL was daarin een cruciale partner. Binnen 24 uur stond het eerste prototype bij ons op de stoep, dat ook goed genoeg bleek voor validatie in de ziekenhuizen. Na drie weken zijn we met de productie gestart en konden we honderd apparaten per week afleveren. Dat hadden we nooit gered zonder VDL.’
Enorme prestatie
Bij de digitale stemming ziet juryvoorzitter Wigman een duidelijke trend: de award voor Best Parts & Process Supplier gaat naar itsme. Taco Leeflang, director sales bij itsme, noemt de award een enorme erkenning. ‘Je wordt genomineerd door klanten en een klant neemt zelfs de moeite om je hier te verdedigen. Daarnaast is er een vakjury en zijn er maar liefst 354 bedrijven genomineerd. Dus dit is echt een erkenning van jewelste voor ons team’, zegt hij. ‘Helemaal in deze tijd, waarin we niet meer vanzelfsprekend bij de klant langs konden en met alle schaarsteproblematiek. Dan is dit een enorme prestatie. Ik bedank al onze medewerkers, klanten en toeleveranciers die dit mogelijk maken.’
Overige finalisten Best Process & Parts Supplier-award
IFM Electronic, Harderwijk (fabrikant en distributeur van aansluitkabels, connectoren, sensoren en besturingssystemen):
‘IFM levert altijd op tijd. Reageert proactief op potentiële schaarste van artikelen die de klant in zijn forecast heeft zitten. Accepteert forecasts ook als ware het harde orders. Zet daartoe zelf harde orders uit, maar heeft er geen problemen mee als de klant afname wil uitstellen of daar zelfs helemaal van af wil zien. Juist door deze risicodragende opstelling heeft IFM nauwelijks problemen om de gevraagde artikelen op tijd bij de klant te krijgen. Is goed gedigitaliseerd en stelt de klant in de gelegenheid via een gebruiksvriendelijke portal zijn orders goed gespecificeerd in te voeren. Laat echte betrokkenheid zien bij de producten van de klant en is daarom in staat relevante alternatieven aan te dragen als daartoe noodzaak is. Is niet goedkoop, maar verhogen prijzen alleen marktconform.’
Oreel, Hallum (hightech metaalbewerker, leverancier van samengestelde delen):
‘Bedrijf dat een complete set aan metaalbewerking kan bieden: lasersnijden plaat, kanten, frezen, draaien, lassen, et cetera. En dat op hoog niveau. Kan de tekening van de klant uitstekend doorgronden en daarin de eventuele onvolkomenheden ontdekken en verhelpen opdat het geheel goed maakbaar wordt. Het productontwerp wordt dus beter door Oreel. Daar draagt ook aan bij dat deze leverancier dus alle processen in eigen huis heeft. Daardoor en op basis van de informatie van de klant over het grotere geheel van het eindproduct kan Oreel goed inspelen op de (eind)assemblageactiviteiten verderop in de keten. Komt alle afspraken punctueel na. De betrokkenheid van de medewerkers bij het product van de klant ademt de cultuur van het familiebedrijf dat Oreel is.’
Nijdra Group, Middenbeemster (toeleverancier van fijnmechanische onderdelen en mechatronische modules):
‘Familiebedrijf met medewerkers die zich zeer betrokken tonen bij het product van de klant. Is met diepgaande kennis van productie- en materiaaltechnologie uitstekend in staat een ontwerp van een complex product te vertalen naar een maakbaar geheel. Sterker nog: Nijdra heeft de kwaliteiten om – proactief – de vinger te leggen op de onvolkomenheden en onduidelijkheden in de tekeningen van de klant en kan die vertalen naar concrete vragen aan de klant om langs die weg en in goed overleg tot adequate oplossingen te komen. Communiceert op elk niveau via diverse contactpersonen, maar is ook goed in staat die informatie te integreren. Beschikt daartoe over goed projectmanagement dat de inzet die het project vergt goed weet door te zetten naar de andere onderdelen van het bedrijf.’