‘Een uitmuntende kennispartner die maximaal meedenkt’
Bijna 300 leveranciers en ruim 170 uitbesteders zijn de afgelopen maanden genomineerd voor de Best Knowledge Supplier Award, de Best Logistics Supplier Award en de Best Customer Award. Drie prijzen die onderdeel uitmaken van de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards 2016 (DISCA’16). Natuurlijk weer veel vertrouwde namen, maar ook tal van nieuwkomers. De komende maanden volgt een nadere selectie. De uiteindelijke winnaars krijgen op 30 november hun onderscheiding, in aansluiting op de talkshow ‘Snelheid is de nieuwe currency’. Overigens moet uit het hoge aantal genomineerden niet worden afgeleid dat de tevredenheid van uitbesteders en toeleveranciers over hun onderlinge samenwerking groeit.
bedrijven geen enkele invloed kunnen uitoefenen op hun nominatie dan door zich gedurende het jaar te gedragen als een voorbeeldige partner
Onderscheidend aan de DISCA is dat bedrijven geen enkele invloed kunnen uitoefenen op hun nominatie dan door zich gedurende het jaar te gedragen als een voorbeeldige partner. Als een supplier die zich proactief opstelt om voortdurend te werken aan de verbetering van zijn product- en productietechnologie, aan zijn leverbetrouwbaarheid en aan de verlaging van zijn kostprijs en doorlooptijd. Of als een klant die zijn toeleveranciers de ruimte geeft om hun sterktes tot hun recht te laten komen, die gericht is op een gelijkwaardige langetermijnsamenwerking en die risico’s en opbrengsten open en eerlijk deelt. Dergelijk gedrag resulteert in een plek in de eerste ronde.
‘Een uitmuntende kennispartner die maximaal meedenkt’
Daarin maar liefst 311 nominaties van toeleveranciers, 138 voor de categorie best knowledge supplier en 173 voor best logistics supplier, waaronder 24 bedrijven in beide categorieën. Dit jaar werden er 174 klanten genomineerd. In totaal dus 485 nominaties!
Voor het eerst
In die longlist tal van bekende namen die al (veel) vaker in de vijftienjarige geschiedenis van deze awards door hun ketenpartners naar voren zijn geschoven. Zoals de winnaars van de editie 2015: de toeleveranciers Mevo Precision Technology uit Ruurlo en Demcon uit Enschede en ‘best customer’ Additive Industries uit Eindhoven. Maar ook de drie runners-up van vorig jaar: EBV, AME en Dorel Juvenile.
Maar er zijn ook de nodige bedrijven die voor het eerst naar voren zijn geschoven, zoals het Bredase Capassy (leverancier van elektronische onderdelen in de categorie best knowledge), Hescon uit Winterswijk (industriële automatisering, best knowledge), Optiband uit Numansdorp (transportbandspecialist, best logistics), Heliox (producent van switch-mode power technology, best customer) en Xpar Vision (sensortechnologiespecialist, best customer). Daarnaast een flink aantal namen van bedrijven die onderdeel zijn van multinationale miljardenconcerns, zoals Festo, Würth en Rockwell Automation, maar ook oer-Hollandse bedrijven als Machinefabriek De Valk en Van Zanten Kabelservice.
Dichter bij de klant
Voorts valt op dat er nogal wat bedrijven vorig jaar nog als best logistics bedrijf werden genomineerd, maar nu als best knowledge supplier. Dat geldt voor onder meer het Eindhovense Acal BFi Nederland, Elect uit Weerselo, Lentink uit Varsseveld, Parts & Tools uit Enschede, SMI uit Dokkum, SNL Systems uit Schijndel en Willems Machinebouw uit Bladel. In een aantal gevallen is dat te verklaren uit het feit dat die bedrijven als kennis- én logistiek toeleverancier actief zijn, maar voor andere bedrijven geldt dat het verkassen naar de knowledge-categorie het resultaat is van een nieuwe strategie gericht op het verwerven van een plek dichter bij de klant. Lentink is van dat laatste een voorbeeld. Algemeen directeur Daniël Lentink verklaart: ‘Sinds ik de firma Lentink in 2014 heb overgenomen, hebben wij onze missie verder uitgebreid. Logistiek en kwaliteit zijn nog steeds speerpunten, maar daar hebben wij kennis en ontwikkeling aan toegevoegd. Wij proberen met onze klanten al in het voortraject, in de projectfase, te komen tot een optimale functionaliteit, kostenbesparing en rendement. Wij positioneren ons nu in een hoger segment: niet enkel voorgekauwd produceren, maar onderdeel uitmaken van de customer chain, door mee te denken met de klant. Wij willen onze jarenlange ervaring graag delen met onze klanten. Want zijn zij in staat meer markt te genereren, dan plukken wij daar ook de vruchten van.’
Positieve geluiden
In reactie op de rondvraag naar voorkeursleveranciers zijn er vanzelfsprekend veel loftuitingen binnengekomen. Zo stelt Jacco Haze van Van Vliet Medical Supply over een van zijn best knowledge suppliers: ’Zeer klantgericht, denken in oplossingen, verbeteren waar nodig, hebben een eigen designafdeling en zijn flexibel qua leveringen.’ Ook is hij uitgesproken complimenteus over verschillende best logistics suppliers: ‘Ze bieden een breed assortiment, next-day delivery en bij elk artikel alternatieven en het budget.’ Peter Bakker, manager Production & Installation van Motekforce Link, duidt zijn knowledge suppliers vooral aan als ‘betrouwbaar en kundig met goede levertijden’. Sietze Bremer, market procurement specialist IMS van Philips Group Procurement stelt over een knowledge supplier enthousiast: ‘Een betrouwbare equipmentontwikkelaar en -bouwer. De testresultaten die we met hun apparatuur hebben verkregen, hebben regelmatig geleid tot productaanpassingen of gebruik van andere materialen en hebben zo geresulteerd in kwaliteitsverbetering van ons eindproduct.’ En Gerard Schouten, ceo van Dutch Water Technologies (DWT), is bijzonder blij met de ‘uitmuntende kennispartner’ die ‘maximaal meedenkt om onze systemen volledig uit te rusten voor de omstandigheden waarin ze in het veld moeten functioneren.’
Buitenlandse leveranciers
Maar er is ook kritiek. Priva bijvoorbeeld geeft aan dit jaar geen leveranciers te willen nomineren. ‘Wij zien helaas dat onze beste leveranciers buitenlandse partijen zijn’, aldus inkoopmanager Jeroen de Haer. Soms heeft het niet-nomineren niet met kwaliteit te maken, maar met prijs en locatie. CSi Industries, fabrikant van volledig geïntegreerde materialhandling- en palletiseersystemen, die zijn installaties levert over de hele wereld, heeft zijn supply chain de laatste jaren vrijwel volledig naar het buitenland verplaatst om aantrekkelijk te blijven voor klanten, vertelt Henk Duijzer, global strategic purchaser. ‘Wij hebben de laatste jaren palletising application centers neergezet in Roemenië, China, Mexico en binnenkort in de VS, met als gevolg dat we nagenoeg niets meer in Nederland produceren. Dit omdat de lonen in Nederland te hoog zijn en omdat we dicht bij onze grote afzetgebieden moeten zitten, en Nederland behoort daar niet toe. Wij doen nog wel zaken met toeleveranciers waar we eerder ook in Nederland mee werkten, maar we werken vooral met oem’ers, die zelf ook over vestigingen in Roemenië, China, Mexico en de VS beschikken. Als we niet global sourcen, doen internationale klanten geen zaken met ons.’