‘Trots? Of, zoals we in Friesland zeggen, grutsk?’, vroeg juryvoorzitter Joost Krebbekx aan de winnaar van de Best Knowledge Award 2012? ‘Omdat alle drie de prijzen naar Brabant gaan, zou ik het keigaaf willen noemen’, repliceerde Geert Jakobs, cto van VDL ETG, gevat. Zijn reactie was tekenend voor de goede, losse sfeer waarin de DISA-contest ook deze keer weer verliep.
De DISA-contest wordt jaarlijks georganiseerd door Link Magazine en werd dit jaar mede mogelijk gemaakt door ING en Sofon Guided Selling. Voor de elfde ‘DISA’ in successie werden al met al 277 toeleveranciers door hun opdrachtgevers genomineerd. Veel bekende namen, jazeker, maar toch ook een aantal ‘onbekenden’. In een uitgebreid assessment, waarin de onderlinge verschillen flinterdun bleken, kwamen de drie ‘beste industriële toeleveranciers van Nederland’ bovendrijven: VDL ETG (Best Knowledge Supplier Award), Labo Mechanische Bewerking (Best Logistics Supplier Award) en Prodrive (Achievement Award).
Stukje erkenning
Inderdaad hebben de drie winnaars Noord-Brabant – of meer specifiek: de regio Eindhoven – als thuisbasis. Met de kanttekening dat ook de vestiging van VDL ETG in Almelo enkele malen werd genomineerd. En dat enkele genomineerden van elders uit het land de hoofdprijzen slechts op een haar na misliepen (zie verderop in deze uitgave). ‘De trots van de Nederlandse maakindustrie zit hier’, constateerde Annerie Vreugdenhil, directeur Commercial Banking bij ING en samen met William Smit (organisatieadviseur en partner van PwC) ‘aanjager’ van de talkshow die aan de prijsuitreiking voorafging.
De awards doen ertoe, wilde Pieter Janssen, ceo van Prodrive, wel kwijt. Zijn bedrijf won vorig jaar de Best Knowledge Supplier Award en ging deze keer met de Achievement Award (‘de oeuvreprijs’, aldus Krebbekx) naar huis. ‘De prijs heeft een opvallende plek bij de ingang, iedereen die binnenkomt ziet ’m staan. Want we zijn er trots op. Voor al onze mensen is het een mooi stukje erkenning uit de markt, van onze klanten. Tegen de andere winnaars zou ik willen zeggen: ‘Geniet ervan, wees er trots op – en doe er je voordeel mee.’’
Zelfvertrouwen en succes
Achievement Award: Prodrive
Prodrive viel, zoals gezegd, voor het tweede jaar op rij in de prijzen. De jury is weer onder de indruk. ‘Een bedrijf dat inzet op zowel operational excellence als customer intimacy en product leadership. Dat de wereldmarkt op wil en daarvoor wil investeren in kennisontwikkeling voordat er business is.’ Vol zelfvertrouwen ook: ‘Prodrive schroomt niet de klant uit te dagen bij de concurrent te gaan kijken of die het beter kan’ en ‘ze doen niet moeilijk over meerwerk, sturen een lage rekening als ze veel leren van de oplossing van een probleem.’ Kostenbesparingen, dankzij onder meer de vereenvoudiging van de eigen supply chain, komen ook de klant ten goede: ‘Hun redesigns leiden vaak tot veel lagere kostprijzen.’ Ook over de flexibele organisatie, waardoor gemakkelijk extra mensen (van binnen of buiten) ingeschakeld kunnen worden, is de jury lovend. Wat daarbij helpt, is de goede naam op de arbeidsmarkt. ‘Daardoor kunnen ze voor hun groei voldoende putten uit het aanbod van technische hbo’ers en wo’ers.’
Prodrive levert als system supplier een compleet pakket van oplossingen
Prodrive levert als system supplier een compleet pakket van oplossingen op het vlak van elektronica-ontwerp, fabricage van elektronische modules & systemen en waardetoevoegende services. Klanten zijn oem’ers in binnen- en buitenland, actief in sectoren als energie, medische technologie, transport & verkeer. Het bedrijf werd in 1993 opgericht en groeide sinds 1997, toen het van de TU Eindhoven-campus naar Son verhuisde, in sneltreinvaart van twintig tot meer dan 400 medewerkers.