Customer award voor WP Haton
WP Haton uit Panningen (Limburg) gaat het beste met zijn toeleveranciers om, zo oordeelde de jury. De Dutch Industrial Suppliers Awards werden half november voor de tiende keer uitgereikt en winnen nog altijd aan prestige.
Terwijl de media somberen over een nieuwe recessie, viert de top van de Nederlandse maakindustrie een bescheiden feestje. Uitbesteders en toeleveranciers treffen elkaar op Landgoed De Horst in Driebergen voor de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van Link Magazine, in samenwerking met ING en octrooi- en merkenbureau EP&C. Hoogtepunt is de verkiezing van de beste toeleveranciers. Titels die er toe doen, zo vertellen eerdere winnaars, met als directe resultaten meer aanzien, meer klanten en meer omzet. ‘Omdat’, legt juryvoorzitter Joost Krebbekx uit, ‘de winnaars zijn genomineerd door meerdere klanten en onderworpen aan een assessment en financiële toets. Objectieve prijzen dus en een goed beoordelingsinstrument in het topsegment van de Nederlandse hightech industrie.’
De stemming is opperbest deze dag, klagers zijn op de vingers van één hand te tellen. ‘Waarom zouden we’, zegt Albert de Jong, director supply management van Philips Healthcare. ‘Kijk om je heen. Er gebeuren mooie dingen in Nederland. De industrie doet het goed. In ons bedrijf werken we met de beste toeleveranciers uit binnen- en buitenland. Wij weten wat de Nederlandse bedrijven kunnen. Ze worden elk jaar beter, wij als oem’ers dus ook. Ik ben niet zo somber.’
Passie
Voor een goed humeur zorgt ook de Grote Nederland-Maakt-Het-Helemaal-talkshow met Harry Starren en Arjan van Weele; zie het verslag elders in deze Link. Passie voor de industrie en vooral zelfvertrouwen vormen de rode draad die tijdens het aansluitende diner moeiteloos wordt doorgetrokken. Zeker door de winnaars, die tussen de gangen door naar voren worden geroepen. Hans Beumers van WP Haton is wel overdonderd als hij de eerste Industrial Customers Award in zijn handen houdt. ‘We zijn dit jaar al een paar keer in de prijzen gevallen, maar deze prijs is toegekend door onze toeleveranciers. Een belangrijke waardering, want bij ons staat samenwerking met zowel klanten als toeleveranciers op de eerste plaats. Wij willen ketens vormen waarin we van elkaar leren en kennis kunnen uitwisselen. Dat vereist openheid en vertrouwen van alle partijen. Onze toeleveranciers beoordelen ons op die vlakken positief en daarmee ben ik erg in mijn nopjes.’
Het succes van de DISA is ook het succes van Link Magazine. ‘Wie had dat gedacht tien jaar geleden’, blikken uitgevers Hennie de Ruyter en John van Ginkel terug. ‘Toen nog een onderdeeltje van de ESEF-beurs, nu een toonaangevend evenement. Geweldig.’
Best industrial customer: WP Haton
WP Haton is de eerste winnaar in deze nieuwe categorie, waarin toeleveranciers hun klanten beoordelen op acht punten, zoals openheid en communicatie. Het scoorde bij twee suppliers de maximale score, voldoende om zestien andere finalisten voor te blijven.
Hans Beumers van WP Haton: ‘Deze award is voor mij een bevestiging dat we op de goede weg zijn.’
WP Haton (130 medewerkers) produceert machines voor industriële bakkerijen. Het bedrijf is gespecialiseerd in systeemintegratie en ontwikkeling van complete productielijnen, is toonaangevend in deegverwerking en geldt in de bakkerswereld als innovator met eigen merken onder de namen Easy Toast, Instant, Blue Value, Crustica, et cetera. ‘We willen zeker groeien’, zegt inkoopmanager Hans Beumers. ‘De vraag naar broodproducten groeit wereldwijd en derhalve ook de behoefte aan bakkerijmachines. Vooral in India zien wij op de korte termijn veel kansen. Wij verkopen geen machines, maar brood. We gaan met onze klanten aan tafel en praten over brood. Dat is onze passie die we in de hele keten willen proeven. Uiteindelijk draait het allemaal om geld, zeker, maar dat verdien je pas als de keten optimaal functioneert. En dat kan alleen als er intensief wordt samengewerkt.’