Uit de nieuwste gegevens van Gartner, Inc. blijkt dat de acceptatie van SCM-software (Supply Chain Management) in 2017 aanzienlijk versnelde. De totale wereldwijde marktomzet groeide met 13,9 procent tot een totaal van $ 12,2 miljard in 2017. ‘De omzet van de SCM-markt deed het goed in 2017 en zette de trend van versnellende groei van de afgelopen jaren voort. Dit gebeurt omdat SCM-technologieën een essentieel onderdeel zijn van het leveren van digitale bedrijfsstrategieën’, zei Balaji Abbabatulla, onderzoeksdirecteur bij Gartner (zie tabel 1). ‘SCM-technologieën creëren digitale waarde door de flow van producten, diensten en gerelateerde informatie van bron tot klant en van klant tot bron te optimaliseren.’
‘De top vijf leveranciers op de SCM-markt verhoogden allemaal de omzet, maar alleen JDA en Infor groeiden hun marktaandeel door beter te presteren dan de totale marktgroei’, zei Abbabatulla. ‘De categorie ‘andere leveranciers’ groeit aanzienlijk sneller dan de top vijf gevestigde marktspelers, maar de top vijf is in 2017 hetzelfde gebleven. ‘
Cloud-first
Abbabatulla vervolgde: ‘Leveranciers met een kleinere cloudmarkt kenden een gemiddelde omzetgroei van 41,4 procent in 2017. De top vijf verkopers verdedigen hun marktaandeel door te switchen naar cloud-first-strategieën en snel nieuwe producten te introduceren door middel van ontwikkeling, acquisitie of partnerschappen op hun cloudplatform.’ Cloudaanbod stimuleert de groei van de markt, deels omdat meer middelgrote organisaties SCM-oplossingen gebruiken om digitale bedrijfsmodellen te stimuleren. Middelgrote organisaties helpen de omzetgroei te ondersteunen omdat ze netto nieuwe klanten zijn van SCM-producten en niet gebonden zijn aan vervangings- en upgradecycli van legacy-investeringen. ‘Cloud-oplossingen hebben doorgaans minder toegangsdrempels en zijn gemakkelijker schaalbaar, en zijn daarom beter geschikt voor middelgrote organisaties die SCM als concurrentievoordeel beschouwen’, zei Abbabatulla. “We verwachten dat verkopers die een goed gedefinieerde, verticaal-industriegerichte strategie voor middelgrote organisaties aanbieden, de komende vijf jaar snel zullen groeien.”
Een andere manier voor SCM-leveranciers om concurrentievoordeel te behalen is de effectieve integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in hun producten. ‘Hoewel de acceptatieniveaus van AI variëren in sub-marktsegmenten, verwachten we dat dit de omzetgroei zal bevorderen naarmate AI-technologieën en -gereedschap volwassen worden’, aldus Abbabatulla. ‘Dit komt omdat AI productiviteits- en gebruikerservaringverbeteringen kan brengen door routinetaken te automatiseren en effectievere ondersteuning te bieden bij complexe beslissingen.’
Gartner-klanten kunnen meer informatie vinden in “Marktaandeel: Supply Chain Management, wereldwijd, 2017.”
Over de Gartner Supply Chain Executive Conference
Gartner-analisten zullen aanvullende analyse en informatie verstrekken over trends in de toeleveringsketen op de Gartner Supply Chain Executive Conference die plaatsvindt op 23 en 25 september 2018 in Londen. Volg nieuws en updates van de evenementen op sociale media met #GartnerSCC.