Innovatief digitaal bedrijf – een Europese organisatie is niet de eerste associatie. Het complexe Europese stelstel van regel- en wetgeving voor bedrijven remt innovatie. Zaken als geo-blocking (gebruikers blokkeren op basis van hun geografische locatie, red.), auteursrechten en omslachtige btw-regels maken het voor Europese ondernemingen lastig om efficiënt en succesvol de (grensoverschrijdende) digitaliseringsslag te maken. Gelukkig lijkt het einde van deze remmende factoren in zicht met de introductie van de digitale interne markt in Europa. Bedrijven zullen hun processen snel moeten aanpassen om de stap over de grens succesvol te zetten, want per 1 januari 2017 is het zover.
Uit recent onderzoek in opdracht van Ricoh onder 1.360 beslissers bij bedrijven in zestien EU-landen blijkt dat de meeste ondernemingen (65 procent) van plan zijn hun activiteiten de komende vijf jaar uit te breiden naar andere Europese landen. De digitale interne markt, een essentieel onderdeel van de Digitale Agenda van de EU, zal hier naar verwachting een belangrijke positieve bijdrage aan leveren. De standaardisering van regelgeving leidt tot eerlijkere concurrentieverhoudingen. De digitale interne markt zorgt ervoor dat dezelfde inhoud, producten en diensten in de hele EU beschikbaar zijn voor dezelfde prijs. Wanneer apps en downloads hetzelfde kosten, van Griekenland tot Ierland, kan dit een enorme stimulans betekenen voor de grensoverschrijdende e-commerce.
De digitale interne markt draagt naar verwachting 415 miljard euro bij aan de Europese economie. Wanneer bedrijven er in één keer 500 miljoen nieuwe consumenten bij krijgen, kan dat alleen maar positief zijn. Van de ondervraagde Nederlandse bedrijven verwacht 62 procent een stijging van het aantal klanten en 46 procent een aanzienlijke verbetering van de interne efficiëntie.
Deze ongetwijfeld grootste wijziging in de Europese regelgeving van de laatste jaren vergt wel dat bedrijven hun processen stroomlijnen, digitaliseren en standaardiseren. Ten eerste moeten ze hun huidige processen voor grensoverschrijdende activiteiten onder de loep nemen, voor meer inzicht in hun positie in de veranderende omgeving. Vervolgens kunnen ze de focus verleggen naar betere werkwijzen voor meer efficiency in een grotere, meertalige markt. Essentieel is het standaardiseren van systemen om kostenbesparingen te realiseren en de productiviteit te vergroten.
Nu elk Europees bedrijf digitaal miljoenen nieuwe klanten kan bereiken, kan de volgende digitale gigant net zo goed een start-up zijn uit Parijs, Berlijn of Londen als uit San Francisco of Beijing. Ik juich minder regeldruk en de komst van Silicon Europe enthousiast toe. Echter, uit het Ricoh-onderzoek blijkt dat ruim de helft van de ondervraagde bedrijven bekend is met de introductie van de digitale interne markt, maar nog geen veertig procent van de Nederlandse. Hier moet dus nog een forse bewustwordingsstap worden gezet.
Mark Boelhouwer
Ceo Ricoh Nederland