Machine- en apparatenbouwers leveren van oudsher veel maatwerk. Naarmate ze doorgroeien, krijgen ze meer moeite om hun interne processen onder controle te houden. Ze zien het gat tussen sales en engineering groeien en verliezen overzicht doordat het ontbreekt aan een gestructureerd beheer van alle data. Dieseko Group besloot vorig jaar om PDM, productdatamanagement, in te voeren met hulp van softwarepartner Enginia. Onlangs ging dat live.
PDM fundament onder groei
Dieseko Group in Sliedrecht, fabrikant van trilblokken en hydraulische funderingssystemen, is met 200 medewerkers en 85 miljoen euro omzet een van de grotere wereldspelers in zijn markt. Het portfolio omvat vijftien productfamilies, van powerpacks tot heihamers. Dieseko werkt nog grotendeels engineer-to-order en levert klanten fundatieoplossingen op maat. Om te kunnen doorgroeien moest het zijn engineering en productmanagement verder professionaliseren en beter structureren. Met die opdracht trad Rob Eijkens vorig jaar in dienst als manager innovation & product development. ‘De klantbeleving was goed maar de interne faalkosten konden omlaag. We moesten eenduidigheid creëren en zorgen dat alle actuele informatie beschikbaar is, zodat mensen niet meer hoeven te zoeken. En het gat tussen sales en engineering dichten: van engineer-to-order naar configure-to-order.’ Kortom, Dieseko wilde complete en efficiënt samengestelde stuklijsten kunnen genereren en daaraan ten grondslag ligt een betrouwbare database. Invoering van productdatamanagement (PDM) moet daarvoor zorgen.
Partners
Eijkens begon met draagvlak creëren door de vijftien engineers op zijn afdeling te interviewen, om hen te informeren en hun verwachtingen te noteren. ‘Voor twintig procent draait het om de technische oplossing, voor tachtig procent om de mensen meekrijgen.’ Ook sprak hij met inkoop, productie en sales over de informatie die in een PDM-systeem beschikbaar moet zijn. De logische implementatiepartner was Enginia, dat vanuit Hengelo (Ov) en Nootdorp 3D-CAD-, CAM-, CAE- en PDM-software, engineering- en detacheringsdiensten levert en European Top Partner is van Siemens PLM Software. Dieseko werkt met Solid Edge (3D CAD) van Siemens. De samenwerking met Dieseko beslaat al acht jaar, vertelt Wout Meijer, salesmanager software bij Enginia. ‘Hun engineering doet veel aan productontwikkeling, innovatie wordt er vanuit het management gesteund. Ze hebben, zoals zoveel bedrijven in de maakindustrie, een aantal kennisdragers. Die hebben heel veel kennis in hun hoofd, maar gaan een keer weg. Daarom leggen we nu samen de kennis voor een groot deel in systemen vast. Het bedrijf wordt daar beter van en er komt meer ruimte voor innovatie.’
Eenvoudig vrijgeven
De business case voor invoering van PDM was snel gemaakt, met een terugverdientijd van één tot anderhalf jaar. Besparingen liggen vooral bij inkoop, meldt Eijkens, omdat het artikelbestand wordt opgeschoond: artikelen worden vaker hergebruikt in nieuwe ontwerpen en de variatie wordt minder, waardoor de voorraden omlaag kunnen en grotere batches tegen gunstiger prijzen worden ingekocht. Aan de inkomstenkant werd extra sales geprognosticeerd, als gevolg van het sneller en efficiënter kunnen offreren.
De keuze viel op Teamcenter, de PLM-oplossing van Siemens, de Rapid Start-uitvoering. Meijer: ‘Relatief eenvoudig te implementeren omdat het bijvoorbeeld uitgaat van standaard workflows. De klant hoeft niet zelf complexe workflows te definiëren.’ Eijkens wilde het ontwikkelproces zo eenvoudig mogelijk houden. ‘Teamcenter kan heel veel, maar wij willen het bij de basics houden en geen log apparaat worden dat alleen al dagen nodig heeft voor een vrijgave. De processen van Rapid Start voor het vrijgeven van componenten en samenstellingen zijn echt heel eenvoudig. Het moet niet complex worden, want dan gaat niemand het meer gebruiken. Terwijl het wel helpt dat je met die workflows het ontwikkelproces gaat formaliseren. Daardoor kan een engineer niet meer even een tekening wijzigen zonder die als een revisie te noteren. Het zorgt ervoor dat iedereen alleen nog werkt met released data.’
Historie meenemen
Onlangs ging Teamcenter met succes live. De implementatie duurde acht maanden, langer dan Eijkens vooraf had ingeschat. ‘We hebben ons wat verkeken op de datapreparatie. Ook een twintig jaar oud trilblok moeten we nog kunnen servicen, en sales moet alles kunnen zien wat er ooit is verkocht. We wilden vanaf dag één alleen nog vanuit Teamcenter werken.’ Dieseko’s legacy omvatte liefst 850.000 items. Nadat alle dubbele en achterhaalde informatie eruit was gehaald, resteerden 350.000 items. Meijer maakt het ook anders mee. ‘Sommige klanten beginnen gewoon met een lege database, of nemen alleen de laatste paar projecten mee. Dan kun je inderdaad sneller live gaan.’ De keuze om alle historie direct mee te nemen, maakt dat Dieseko klaar is voor PLM, productlifecyclemanagement. Eijkens: ‘We zijn een vrij conservatief bedrijf en doen dit in stapjes. We beperken ons nu tot PDM, maar een volgende stap is PLM, bijvoorbeeld ook de service meenemen door de ‘as maintained’-status in het systeem vast te leggen. Verder hebben we nu nog geen digitale connectie naar de werkplaats gelegd en de supply chain nog niet betrokken bij de PDM-implementatie. Wel hebben we in PDM nu beter zicht op wat onze dure componenten zijn en in welke range wij die aanbieden; met de toeleveranciers daarvan gaan wij praten of het niet goedkoper kan. En op termijn kan het zo maar zijn dat grote suppliers rechtstreeks in PDM kunnen kijken.’ Wout Meijer vindt de stapsgewijze aanpak verstandig: ‘Zonder PDM geen PLM; eerst moet je de basis op orde hebben, voordat je verder kunt digitaliseren en automatiseren, doorgroeien naar een digital factory.’
Meer samenwerken
De eerste stap, PDM invoeren, is gezet. Nu kan Dieseko de productfamilies verder structureren en vastleggen in PDM, zodat het meer configure-to-order kan gaan werken. De tijd die het daarmee vrijspeelt in engineering, kan het besteden aan ‘echte’ innovatie. Eijkens: ‘Voor de engineers verschuift het accent: van elke keer een project vanaf scratch opbouwen naar nieuwe dingen voor het portfolio uitvinden. Zeker interessant, want het bestrijkt een range van projecten en heeft daardoor meer effect. Engineers moeten daarvoor wel meer samenwerken.’ De samenwerking met Enginia is Rob Eijkens alvast goed bevallen. ‘Belangrijk daarin is dat je elkaar de waarheid kunt zeggen, dan kun je van elkaar leren. Zij hebben ons bekend gemaakt met de PDM-software en doordrongen van het belang van het hele ‘datagebeuren’. Maar we hebben ook van hen geleerd dat wij het uiteindelijk zelf moeten doen.’
Rapid Start in smart industry
Wout Meijer van Enginia ziet de Nederlandse maakindustrie de komende jaren een transformatie maken richting de zogeheten digital factory. ‘Wij dragen daaraan bij door met behulp van de ‘digital twin’ de digitale met de fysieke wereld te verbinden. Alles staat of valt met het beheer van ontwerpdata, bijbehorende documentatie, stuklijsten en bedrijfsprocessen. Hiervoor zetten wij Teamcenter in als backbone. Met Rapid Start heb je deze basis razendsnel geïmplementeerd, voorgeconfigureerd op grond van best practices in het mkb. Alle bekende CAD-oplossingen zijn te koppelen met deze database. Samen met alle documenten, stuklijsten en bedrijfsprocessen vormt dit de basis voor smart industry. Vanuit Teamcenter Rapid Start kun je eenvoudig doorgroeien naar productlifecyclemanagement. Denk aan koppelingen met ERP, Requirements Management, Service of Software Lifecycle Management, het integreren van Manufacturing of juist het betrekken van suppliers.’
De case van Dieseko is een goed voorbeeld, volgens Meijer. ‘We hebben met hen ook gesproken over het gehele proces, van engineer- naar configure-to-order. Dit is enkel te realiseren als de basis op orde is, vandaar Teamcenter Rapid Start. Van hieruit kan Dieseko verder. Dat zien we bij veel klanten. Denk aan een koppeling met ERP en toevoeging van technische documentatie en een productconfigurator.’