Demaco ziet kansen om extra te groeien bloeien door overname

0

Het Amerikaanse Dover heeft onlangs Demaco overgenomen. Dat familiebedrijf uit Noord-Scharwoude maakt nu deel uit van OPW’s Clean Energy Solutions (CES) binnen Dovers Clean Energy & Fueling-segment. ‘Doordat we nu onderdeel zijn geworden van een corporate onderneming krijgen we de kans om extra te groeien en te bloeien in de cryogene markt’, zegt directeur Niels Beers.

Pas als er voldoende overschot aan stroom en windenergie is, zal de prijs van waterstof gaan dalen. Dat gaat nog wel even duren’, verwacht Niels Beers. Foto Demaco

Demaco ontwerpt, produceert en installeert op maat gemaakte cryogene infrastructuren voor het transport van vloeibaar gas bij extreem lage temperaturen (-160 tot -271 °C). ‘Dan moet je denken aan stikstof, zuurstof, argon, helium, aardgas, CO2 en waterstof. En allemaal in vloeibare vorm. Dover/OPW ziet deze markt als clean energy, vandaar dat we onderdeel zijn geworden van OPW CES’, vertelt Beers. ‘Dat betekent dat we kunnen samenwerken met andere bedrijven binnen die divisie en kunnen gebruikmaken van de mogelijkheden op het gebied van supplychain, operation, sales, businessdevelopment, finance en IT van de moedermaatschappij.’

Het Noord-Hollandse bedrijf is een gerenommeerde naam in de cryogene markt, stelt Beers. ‘We stonden al heel lang op de lijst van OPW, maar het bedrijf was tot twee jaar geleden niet te koop. OPW CES is vooral aanwezig op de Amerikaanse markt en ziet Demaco als brug naar Europa om verdere groei te bewerkstelligen in de EMEA-regio.’ Daarnaast is de aanwezigheid van Demaco in Zuidoost-Azië een belangrijke ingang voor OPW CES. Volgens Beers biedt de overname ook kansen op de langere termijn voor Demaco: ‘Het geeft ons de kans om groter te denken en investeringen te doen die we als familiebedrijf niet zomaar zouden doen. Op de lange termijn verwachten we een sterke groei, zowel op science-gebied als op waterstofgebied. Hier zijn investeringen voor nodig in mens en materieel.’

Aan tafel zitten: Aaike van Vugt VSParticle, Dennis Schipper Demcon, Marc Uleman Prodrive Technologies en Angelique van der Burg Infineon. Met speciale bijdrages van ING-hoofdeconoom Marieke Blom, OU-professor en arbeidsmarktexpert Annet de Lange. Dat alles onder leiding van Marinke Wijngaard en Marja Eijkman. Start van de bijeenkomst: 15:30 uur in Boerderij Mereveld, onder de rook van Utrecht.

Beers geeft aan dat medewerkers vooralsnog niet veel zullen merken van de overname. ‘Het is nog pril, dus de medewerkers zullen het verschil niet direct zien. Het management voert momenteel veel gesprekken met OPW CES om te integreren en tevens programma’s op te zetten om maximaal naar synergie te zoeken. Door het tijdsverschil met de VS hebben we nu vooral aan het einde van de middag vaak overleggen met OPW.’

Beers stelt dat er ontelbare ontwikkelingen gaande zijn in de cryogene markt. ‘Je kunt geen krant openslaan en het gaat over waterstof als onderdeel van de energietransitie. De markten die in onze ogen straks gebruikmaken van vloeibare waterstof hebben te maken met mobiliteit en industrie. Bij mobiliteit moet je denken aan vrachtwagens, schepen, vliegtuigen en treinen. Met name op het gebied van vliegtuigen en schepen is momenteel veel beweging. Zowel bij de bouwers, als bij degene die de infrastructuur moet gaan verzorgen.’

Hij verwacht niet dat in Nederland en West-Europa op grote schaal personenauto’s op waterstof gaan rijden. ‘Daar is de stekkerdichtheid gewoonweg te hoog voor en waarom zou je energie eerst omzetten in waterstof, als je het direct in een auto kan stoppen’, stelt Beers. ‘Op het gebied van scheepvaart en de infrastructuur daaromheen gaat dat wel gebeuren en ook vrachtwagen infrastructuur zal op termijn wel gaan komen.’ Maar, het is een groot kip-ei-verhaal, meent Beers. ‘Op dit moment is waterstof nog veel te duur om als serieus alternatief te worden gezien voor fossiele brandstoffen. Ieder initiatief heeft de hulp nodig van de overheid om rendabel te kunnen zijn. Pas als er voldoende overschot aan stroom en windenergie is, zal de prijs van waterstof gaan dalen. Dat gaat nog wel even duren. Desalniettemin worden overal in de wereld waterstofplants gebouwd die, hopelijk voor ons, deze waterstof ook gaan vervloeien. Zodat wij daarna als specialist in het vervoeren van deze extreem koude vloeistof in beeld komen.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Verified by ExactMetrics