Panoptis, een project dat de veerkracht van de wegeninfrastructuur wil verbeteren, heeft een nieuwe drone. Met de nieuwe drone kan het project zich nu richten op de testfase bij Space53 op Twente Airport.
De nieuwe drone – de DeltaQuad die ontwikkeld is door Vertical Technologies – is een hybride drone, een combinatie van een helikopter en een vliegtuigdrone. “Zo krijg je de beste eigenschappen van beide soorten drones; de drone kan verticaal opstijgen en landen als een helikopter en kan als een vliegtuig enorme afstanden vliegen”, zegt Francesco Nex, associate professor. De drone wordt gebruikt om snelwegen te scannen op afwijkingen veroorzaakt door bijvoorbeeld extreem weer, aardverschuivingen, aardbevingen en auto-ongelukken.
Belangrijk hulpmiddel
Nex benadrukt het belang van de nieuwe drone: “De drone is het belangrijste hulpmiddel in ons project. Hij zal over snelwegen vliegen om afwijkingen te vinden. Hij is bijna net zo snel als een gewone auto, heeft een goed overzicht over de weg en kan meerdere keren per dag een bepaald gebied scannen, zelfs als dat gebied ontoegankelijk is voor auto’s.” Na het vinden van afwijkingen in real-time met behulp van kunstmatige intelligentie-algoritmen, zal de drone alleen de relevante informatie terug naar de grond sturen met een 4G-verbinding. “Het kan ons precies vertellen op welk deel van de snelweg er problemen zijn”, zegt Nex.
Testfase
Het project bevindt zich momenteel in de testfase. “Op dit moment testen we op Twente Airport, waar we een lange start- en landingsbaan hebben die op een autosnelweg lijkt”, legt Nex uit. Alle communicatiesystemen worden getest om het hele systeem werkend te krijgen. “We passen de camera aan en testen hem zodat hij efficiënter is voor de toekomst en optimaliseren de algoritmes aan boord om ze real-time en betrouwbaar te laten werken”, zegt Nex. Na de tests in Twente wordt de drone getest in Spanje en Griekenland.
Over Panoptis
De drone maakt deel uit van het grotere project genaamd Panoptis, een consortium van onder andere Airbus, de Nationale Technische Universiteit van Athene, Acciona (Spaans infrastructuurbedrijf), Egnatia Odos (Grieks infrastructuurbedrijf) en de faculteit ITC van de Universiteit Twente. Het doel van het project is om de veerkracht van de wegeninfrastructuur te verbeteren en te zorgen voor een betrouwbare beschikbaarheid van het netwerk onder ongunstige omstandigheden. Associate professor Francesco Nex, hoogleraar Norman Kerle en Sofia Tilon zijn bij het project betrokken. Drone tests worden ook uitgevoerd dankzij de steun van het GeoScience Lab van de faculteit ITC. Bron Universiteit Twente