Met de voortdurend groeiende energievraag neemt ook de behoefte aan hernieuwbare windenergie op zee toe. Momenteel worden windparken onderhouden door technici die Service Operations Vessels (SOV’s) gebruiken. Deze SOV’s dienen als magazijnen, werkplaatsen, transport en accommodatie voor alle technici aan boord. In de gebieden waar groene energie wordt opgewekt, stoten deze SOV’s CO uit2, ook al worden er aanzienlijke inspanningen geleverd om de emissies te verminderen en de efficiëntie van schepen te verbeteren.
Damen stelt een grote stap vooruit in de richting van zero-emissie windparken met zijn conceptontwerp voor een volledig elektrische SOV. Deze nieuwe klasse van offshore wind support schepen, gebaseerd op Damen’s bewezen Service Operations Vessel (SOV) ontwerp, heeft de naam SOV E gekregen en zal het eerste grote offshore schip zijn dat volledig elektrisch opereert.
De elektrische SOV is voor operaties binnen windparken en zal worden uitgerust met oplaadmogelijkheden die toegang hebben tot elektriciteit van goed uitgeruste turbines en offshore-onderstations. Vergelijkbaar met de manier waarop elektrische auto’s vandaag opladen. Dit mogelijk maken brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee, die Damen zowel binnen de groep als via externe partnerschappen enthousiast aanpakt.
Samenwerking is de sleutel
Om het SOV E-concept te laten slagen, is samenwerking essentieel. Een hoge mate van integratie tussen exploitanten van windparken, ontwerpers van laadsystemen en Damen vormt de basis. Het gezamenlijke doel is om een schip te creëren dat niet alleen voor langere tijd in windparken kan blijven, maar ook ten volle kan profiteren van de overvloedige schone energie die lokaal beschikbaar is om de uitstoot tot vrijwel nul te verminderen.
Hoewel het concept zich nog in een vroeg stadium bevindt, heeft het veel enthousiasme gewekt bij ontwikkelaars en exploitanten van windparken. De SOV E is een baanbrekend concept, waarbij de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Damen uitgebreide studies uitvoert om de technische en financiële levensvatbaarheid ervan te waarborgen.
Achter de schermen
Het uitgangspunt dat ten grondslag ligt aan de SOV E als emissievrij schip is dat het zijn batterijen eenmaal per dag oplaadt. Dit is haalbaar vanwege de aard van het operationele profiel, waarbij het technici inzet op de windturbines en vervolgens in de buurt rondhangt totdat het tijd is om ze op te halen. Het zal daarom over het algemeen stationair draaien in elke periode van 24 uur, die kan worden gebruikt voor het opladen van het schip, met slechts een klein deel van de energie die door het windpark wordt opgewekt. Dit is een voorbeeld van hoe het concept is ontwikkeld, zodat 100% elektrisch varen geen afbreuk doet aan de mogelijkheden.
Hoewel de SOV E volledig elektrisch kan varen, zal hij als back-up worden uitgerust met dieselgeneratoren. Deze zullen het niet alleen mogelijk maken om op elk moment in de toekomst alternatieve taken uit te voeren, ze zullen ook de operationele flexibiliteit van het schip vergroten.
Elektrische technologieën
De verbinding tussen het schip en de turbine of offshore substation is cruciaal. Damen werkt samen met specialisten uit de industrie om ervoor te zorgen dat de laderaansluiting veilig is en in staat is om de accu’s van het schip zeer snel op te laden in alle weersomstandigheden.
Er wordt ook onderzoek gedaan naar het waarborgen van een noodvrijgave in het geval dat onmiddellijke evacuatie nodig is. De locatie voor het integreren van deze verbinding op het schip is zorgvuldig gekozen om te voorkomen dat het grote open dek in gevaar komt en tegelijkertijd profiteert van stabiele Dynamic Positioning (DP) -mogelijkheden.
Nu de batterijtechnologie zich in een snel tempo ontwikkelt, kijkt het team naar wat er beschikbaar zal zijn dat niet alleen voldoet aan hun prestatie-eisen, maar ook aan hun duurzaamheidsdoelstellingen, in lijn met de toewijding van Damen Shipyards om een leider op dit gebied te worden. Een van de aspecten die worden bestudeerd, zijn de chemische verbindingen van de batterijen, de grondstoffen die worden gebruikt om ze te produceren en hun recycleerbaarheid.
Een waardevolle investering
Binnen de door Damen opgezette simulaties speelt de business case een belangrijke rol. De verschillen in investeringen tussen de SOV E en de conventionele dieselelektrische SOV worden in kaart gebracht, inclusief de extra investering die nodig is voor laadsystemen binnen het windpark.
De operationele kosten van de SOV E zullen aanzienlijk lager zijn dan die van een conventionele SOV, rekening houdend met de brandstofprijs en de prijs per ton CO2. Er zijn verschillende scenario’s geëvalueerd, die allemaal positieve business case resultaten opleveren. Als de kosten van CO2 De uitstoot blijft stijgen, de financiële vooruitzichten worden nog veelbelovender.
De cirkel sluiten
Het proces van het ontwikkelen en identificeren van alle noodzakelijke technologieën om deze schepen tot realiteit te brengen, gaat door. Op Offshore Energy 2023 in november lanceert Damen officieel het SOV E-concept.