Vertegenwoordigers van het regulier onderwijs waren medio mei niet aanwezig. Wel uitgenodigd voor de uitreiking van de eerste deelcertificaten, verzekert Egbert Stremmelaar, voorzitter van de Stichting TechniekXL. De trotse ontvangers zijn Tim van Marwijk en Erik Bandell, medewerkers van industrieel automatiseerder Armac. Zij hebben de afgelopen maanden bij Lenze, een van de opleiders van TechniekXL, de opleiding Besturingstechniek op MBO 4-niveau gevolgd.
Techniek XL, voortgekomen uit de FEDAcademy, wil de Nederlandse industrie voorzien van up-to-date opgeleide mensen. Het regulier onderwijs kan die niet leveren, simpelweg omdat de ontwikkelingen in de digitaliserende ‘smart’ industrie daarvoor te snel gaan. Het aanbod van TechniekXL is een keuze uit de programma’s die de participerende bedrijven en private opleiders bieden. ‘We hebben onderzocht waar het bedrijfsleven behoefte aan heeft. Vervolgens is objectief bepaald welke leermodules zowel inhoudelijk als didactisch daar het best bij aansluiten’, aldus Stremmelaar. Hij geeft toe dat het best wel even slikken is geweest voor de betrokken ondernemingen (waaronder Siemens, Bosch Rexroth en SKF) om – als directe concurrenten van elkaar – akkoord te gaan met een formule die het mogelijk maakt dat bijvoorbeeld Festo medewerkers van Lenze opleidt, of andersom. ‘Maar uiteindelijk zag iedereen in dat je niet zonder actueel opgeleide mensen kunt en dat je daarvoor open moeten samenwerken.’
Een technisch medewerker kan op de website van TechniekXL zijn reeds verworven competenties in zijn Competentiepaspoort invoeren plus de eisen van zijn functie; daarop rolt er een onafhankelijk opleidingsadvies uit. Een advies dat vandaag geldig is, maar morgen weer anders kan zijn. Want er is een voortdurende toetsing aan de praktijk, meldt FME-sectormanager André Braakman, die de twee deelcertificaten mag overhandigen. ‘Iedereen zal uit zijn comfortzone moeten komen. Concurrerend zijn op de wereldmarkt vergt leren zonder onderbreking.’ Hij onderstreept dat het aanbod van TechniekXL niet een vervanging is van dat van het regulier onderwijs. ‘Maar een aanvulling daarop. Voor en door bedrijven, met betrokkenheid van het regulier onderwijs.’ Bij dit eerste feestje blinkt dat echter uit door afwezigheid.
www.techniekxl.nl