Nedschroef heeft vandaag naar buiten gebracht dat Mathias Hüttenrauch, CEO van Nedschroef, per 1 september 2019 aftreedt om zijn loopbaan elders voort te zetten. Hüttenrauch trad in september 2011 in dienst bij Nedschroef en is sinds 1 januari 2012 CEO. Hij leidde de uitbreiding van de wereldwijde organisatie met de bouw van een fabriek in China, implementeerde een diversificatiestrategie door de Aviation Business Unit op te zetten en droeg bij aan de transformatie van Nedschroef naar een engineeringgedreven bedrijf door de overname van het hightechbedrijf CP Tech. Onder zijn leiding realiseerde Nedschroef een omzetgroei van meer dan 50% in de periode van 2012 tot 2018. In 2014 is Nedschroef onderdeel geworden van de Chinese Shanghai Prime Machinery Company.
‘Met spijt’
Hüttenrauch blijft tot 31 december 2019 adviseur voor de raad van bestuur van Nedschroef om het nieuwe management van Nedschroef voor een soepele overgang te ondersteunen. Hüttenrauch: ‘Het is met spijt dat mijn tijd als CEO van Nedschroef eindigt. Het is een beslissing met persoonlijk verdriet, omdat ik de toegewijde medewerkers van dit bloeiende bedrijf zal missen die Nedschroef zo’n prettige en dynamische werkomgeving maken. Dit team heeft het mogelijk gemaakt om doelen te bereiken die we acht jaar geleden niet mogelijk achtten, en ik hebben de kans gehad bij te dragen aan de ongelooflijke groei. Ik geloof dat het tijd is voor een persoonlijke verandering en het zoeken van een nieuwe uitdaging . Ik ben Nedschroef, zijn aandeelhouder en raad van commissarissen en het belangrijkste, zijn werknemers dankbaar voor deze ongelooflijke reis in de afgelopen acht jaar.’
Zhiyan Zhou, voorzitter van de Raad van Commissarissen: ‘We waarderen de bijdrage en toewijding van Mathias Hüttenrauch de afgelopen jaren zeer. Onder zijn leiding is Nedschroef het geweldige bedrijf geworden dat het vandaag is. We wensen hem veel succes in zijn toekomstige carrière en we kijken ernaar uit om het groeipad in de toekomst voort te zetten.’
Uitdagend groeipad
Onder aansturing van ceo Hüttenrauch zocht Nedschroef de afgelopen jaren een uitdagend groeipad dat het bedrijf moet leiden van een omzet van 700 miljoen euro over 2018 naar een van 1,2 miljard over 2023. Nedschroef is groot geworden in de automotive. Behoudens in de Italiaanse merken zijn de schroeven en andere metalen bevestigingsproducten van deze onderneming te vinden in elk automerk. Vrijwel elke auto die op aarde rondrijdt bevat schroeven, bouten of beugels van deze onderneming, al gauw meer dan duizend stuks. Daarnaast begeeft de onderneming zich nu ook in de luchtvaarsector. De eerste grote klant – Airbus – is naar verluidt binnen. Derde tak van sport is de machinebouw. Van machines waarmee kleine, of iets grotere metalen producten in rap tempo via een proces van koud-vormen in grote hoeveelheden geproduceerd worden. Machines die Nedschroef in de eigen productielijnen heeft staan, maar ook verkoopt aan de concurrent. Of aan bedrijven in compleet andere sectoren: ze lenen zich ook uitstekend om paperclips meer te maken.
Focus op engineering
Verdere groei moet voortvloeien uit meer focus op engineering. Het management wil dat onder meer realiseren door van de klant de ruimte te krijgen eerder in het ontwikkelproces in te stappen. Als Nedschroef eerder met de ontwerpers mee kan denken zal minder bevestigingsmateriaal nodig zijn, dat esthetischer ingepast kan worden in het ontwerp, dat in het proces van de klant tot minder uitval leiden en voor Nedschroef beter produceerbaar is. Een win-win dus voor de klant en Nedschroef, zo is de redenering binnen de onderneming. Om de benodigde capabilities te vergaren voor het engineeren van prodúcten – van het engineeren van processen heeft Nedschroef vanzelfsprekend al veel kennis – is in 2017 het Duitse CP Tech overgenomen. Een producent van onder andere de halo, de beschermingsbeugel die sinds vorig seizoen in de F1 wordt toegepast, maar ook van de stuur- en reminrichting van DTM-racewagens en rallyauto’s.