Onlangs kondigde Carver de komst aan van een ultra smal elektrisch stadsvoertuig. Een 100% Nederlandse innovatie die de voordelen van een auto en scooter verenigt in een ongekend nieuwe rijervaring. De Carver zal in Friesland worden geassembleerd. De NOM en de FOM boden hierbij op meerdere fronten de juiste ondersteuning.
Carver ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve voertuigen waarmee slimmer, sneller en duurzamer kan worden gereisd. In april kondigde het mobiliteitsbedrijf uit Amsterdam haar eerste stadsvoertuig aan: de elektrische low-speed Carver. De overkapte Carver valt in de Nederlandse scooterklasse, is 88 centimeter breed, 159 centimeter hoog en heeft een topsnelheid van 45 km/u. Het bedrijf is de opvolger van Carver Technology uit ’s Gravendeel dat al in 2003 internationale bekendheid verwierf met de Carver One, een smal driewielig motorvoertuig met een unieke technologie en dito rijeigenschappen.
Gepatenteerd kantelsysteem
De Carver is een ‘enclosed narrow vehicle’ (ENV) met een technologie die uniek is in de wereld. Met de gepatenteerde kanteltechnologie – een Nederlandse innovatie – verenigt de Carver twee tot nog toe onverenigbare werelden: het comfort en de veiligheid van een auto met het gemak en de wendbaarheid van een scooter. Daarmee krijgen forensen en stedelingen vanaf oktober een slimmer, sneller en duurzamer alternatief voor de traditionele auto, motor of scooter.
Strategische partners
Afgelopen jaren is de kanteltechnologie verder doorontwikkeld en verfijnd. Om de stap te kunnen maken naar productie en markt, is samenwerking gezocht met strategische partners. Eén daarvan werd Velosophy BV, moedermaatschappij van Babboe Bakfietsen, waarin ook de Accell Groep participeert, bekend van o.a. Batavus en Sparta fietsen. Een sterke partner met veel expertise op het gebied van elektrisch vervoer, productie, markt en logistiek. Recent is de samenwerking aangegaan met de NOM, een krachtige financiële partij en faciliterend partner in de zoektocht naar de juiste vestigingslocatie en de werving van assemblagemedewerkers. Via de NOM werd ook de FOM (voorheen Doefonds Fryslân) als partner betrokken waarmee de keuze voor Friesland definitief kon worden bezegeld.
Anton Rosier, CEO Carver: ‘Met de NOM en de FOM hebben we ideale strategische partners gevonden om de laatste stap naar productie en markt te kunnen zetten. Vanuit Friesland kan Carver nu vaart gaan maken op de Europese markt.’
Laurens Kruize, Investment Manager NOM: ‘Het is natuurlijk geweldig om met deze assemblagefabriek een volledig nieuwe duurzame mobiliteitsoplossing naar Noord-Nederland te halen. Ik ben ervan overtuigd dat de elektrische Carver wereldwijd een groot succes wordt.’
Diederik Jongsma, Investment Manager FOM: ‘Carver past natuurlijk perfect in een provincie die zich sterk maakt voor duurzame vervoersinitiatieven. Bovendien zorgt de komst van de assemblagefabriek voor substantiële werkgelegenheid in de regio.’
Proefritten en pre-orders
Veel mensen hebben zich inmiddels al opgegeven voor een proefrit met de nieuwe Carver. Ook de lijst met pre-orders groeit gestaag. Momenteel worden de eerste Carver-onderdelen vanuit Azië naar Nederland vervoerd. Ze zijn bedoeld voor de nul-serie, waarmee de laatste kwaliteitscontroles en duurtesten worden uitgevoerd. Als die naar tevredenheid zijn afgerond wordt de daadwerkelijke uitlevering en assemblage gestart. Dit zal naar verwachting begin november 2018 gaan plaatsvinden.