Deze Week hebben Femern A/S, een dochteronderneming van het Deense staatsbedrijf Sund & Bælt Holding A/S, en de Fehmarn Link Contractors joint venture, bestaande uit Van Oord en Boskalis, het eerder aangekondigde contract in het kader van de aanleg van de Fehmarnbelttunnel getekend. De waarde van het contract bedraagt voor Van Oord circa EUR 300 miljoen. Voor Bam gaat het om een aandeel van 850 miljoen EURO.
Het contract is gegund onder voorbehoud van het verkrijgen van de vereiste milieuvergunningen die nog door de Duitse overheid moeten worden verstrekt.
De Fehmarnbeltverbinding tussen Denemarken en Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld met een lengte van ruim 18 km. De aard en omvang van de werkzaamheden voor Van Oord en Boskalis omvatten het baggeren van een tunnelsleuf in de zeebodem over een afstand van 16 kilometer. Het gebaggerde materiaal zal worden hergebruikt voor de aanleg van een nieuw recreatie- en natuurgebied aan de Deense kant van de Fehmarnbelt. De joint venture zal tevens een nieuwe werkhaven aanleggen waar de tunnelaannemers een werf zullen bouwen voor de fabricage van de tunneldelen.