Iedereen heeft inmiddels wel eens gehoord van blockchain. De bekendste blockchaintoepassing, de bitcoin, wordt gebruikt als betaalmiddel. De bitcoin is echter niet erg geschikt om andere vormen van eigendom over te dragen, zoals contracten. In 2015 heeft de Canadese programmeur Vitalik Buterin daarom de Ethereum blockchain gelanceerd. Bedrijven kunnen gebruik maken van de Ethereum blockchain voor hun dienst of app. Sinds de lancering zijn er duizenden toepassingen geweest. Ook binnen de transportsector vinden nieuwe ontwikkelingen plaats, gebaseerd op de blockchain.
Een concreet voorbeeld van een blockchain-start-up die zich richt op de scheepvaart, is CargoX (Smart B/L™). CargoX maakt het mogelijk om de ‘bill of lading’ via de Ethereum blockchain te versturen. De bill of lading heeft drie functies: het is het ontvangstbewijs, het bewijs van een vervoersovereenkomst en het bewijs van eigendom. Het is dus een belangrijk en noodzakelijk document. Op dit moment wordt dit document meestal via aangetekende post naar de ontvanger van de container verstuurd. De oplossing van CargoX is niet alleen veiliger (met een fysiek document kan immers van alles gebeuren), het is ook een stuk sneller en goedkoper. De traditionele methode kost rond de $100, via CargoX kost het versturen van de bill of lading $15.
De eerste praktijktest is vorig jaar augustus succesvol afgerond toen een container vanaf Shanghai in de haven van Koper in Slovenië aankwam. In november werd het platform van CargoX vervolgens officieel gelanceerd, na intensief te zijn getest door bedrijven als Fracht AG, Globallink, Global Value Network en OceanX. Behalve CargoX is onder andere ook de haven van Rotterdam bezig met de blockchain voor het versturen van containers. Dit in samenwerking met ABN AMRO en Samsung SDS.
Een van de grootste voordelen van de blockchain is dat tussenpersonen overbodig worden. Data die tot op heden door een tussenpersoon opgehaald en verwerkt moesten worden, kunnen nu in de blockchain opgeslagen worden. Alle opgeslagen data zijn niet meer te veranderen (immutable) en zijn door iedereen te allen tijde verifieerbaar. Dat bespaart zowel tijd als geld. Dit voordeel komt bij het voorbeeld van de bill of lading-oplossing van CargoX heel duidelijk naar voren, maar er zijn nog talloze andere toepassingen te bedenken waar de blockchain voordeel kan bieden. Niet alleen kleine start-ups werken daaraan, ook grote softwarebedrijven ontwikkelen applicaties op de blockchain. SAP heeft onder andere een applicatie ontwikkeld om producten tijdens de gehele supply chain realtime te kunnen volgen.
Dat de blockchain ook de industriële wereld de komende jaren een stuk slimmer gaat maken, staat voor mij wel vast. Ik verwacht dat bedrijven die zich in een vroeg stadium voorbereiden op deze transitie uiteindelijk een voorsprong op de concurrentie hebben.
Daniel de Vries
De Vries is marketingmanager en mede-oprichter van Blockspot.io, het blockchain dataplatform van Nederland. BlockSpot.io werd vorig jaar opgericht en is een informatief platform voor alle onderwerpen die gerelateerd zijn aan blockchain.