Dit blijkt uit onderzoek van Kantar TNO in opdracht van ABN AMRO onder 614 organisaties in het midden- en kleinbedrijf. Schaalgrootte speelt een belangrijke rol: hoe groter het bedrijf, des te meer big data wordt gezien als toegevoegde waarde. Zo ziet 48 procent van het kleinbedrijf weinig toegevoegde waarde in big data, terwijl dit bij de bedrijven met 50 tot 250 werknemers slechts 21 procent is. Gebrek aan prioriteit, kennis of informatie over big data vormen volgens ABN AMRO de grootste hindernissen voor het mkb om aan de slag te gaan met big data.
- Grotere bedrijven hechten meer waarde aan big data
- Slechts 14 procent verwacht omzetgroei door big data
- Experimenteren vanuit eigen bedrijfsactiviteit voegt waarde toe
Van de 614 ondervraagde bedrijven uit heel Nederland, geeft slechts veertien procent aan dat ze verwachten dat het gebruik van data zal leiden tot meer omzet. Maar, zo zegt Etienne Fouarge, algemeen directeur van data-consultants LARKinfolab uit Heerlen, het gebruik van data heeft dan ook niet altijd een directe relatie met hogere inkomsten. “Door data te inventariseren en vervolgens te analyseren, kun je met name belangrijke bedrijfsprocessen optimaliseren. Je kunt jouw organisatie effectiever inrichten, waardoor kosten omlaag gaan of de kwaliteit van jouw service richting klanten, verbetert.”
Koudwatervrees
Het feit dat veel ondernemers zich niet vertrouwd voelen met de betekenis van data én vaak denken dat er grote investeringen mee gemoeid zijn, zorgt volgens Fouarge ervoor dat MKB’ers veelal geen gebruik maken van data-analyse. “Men heeft toch een soort koudwatervrees. Het nut weegt in hun perceptie niet op tegen de kosten die ze maken”, constateert de eigenaar van LARKinfolab, dat gevestigd is op de Brightlands Smart Services Campus.
Die perceptie is echter niet geheel terecht, vindt hij: “Wanneer je eerst de aanwezige data inventariseert, zul je al gauw zien welke data je hebt én wat je ermee kunt doen. Als je daar zicht op hebt, weet je ook wat data jou kunnen opleveren. En dan zie je al snel de nut en noodzaak, om ermee aan de slag te gaan, naar voren komen. Bovendien hoeft zo’n eerste stap helemaal niet veel te kosten.”
Kennis van derden
Piet Muijtjens, zelf IT-consultant én bestuurslid van MKB Limburg, regio Maastricht-Heuvelland, herkent de perceptie van ondernemers, zoals Fouarge deze omschrijft. “Als het gaat om het inschakelen van kennis van derden – of het nu over data gaat of over wat anders – zeggen veel MKB’ers al gauw dat het te duur of te ingewikkeld is”, stelt hij. “De meeste ondernemers concentreren zich vrijwel alleen op hun dagelijkse bezigheden. De externe oriëntatie, om zich door te ontwikkelen en te innoveren, ontbreekt nog vaak.”
Ook Muijtjens ziet de meerwaarde van data voor het MKB. “Zeker op het gebied van procesoptimalisatie. Je kunt jouw bedrijf sneller en effectiever laten werken, zodat je jouw klant beter kunt bedienen.” De vraag hoe ondernemers kunnen profiteren van innovaties, zoals de toepassing van data-analyse, zou volgens Muijtjens dan ook niet louter moeten gaan over budget of kennis. “Hoeveel iets kost of hoe complex het is, zouden niet de voornaamste afwegingen moeten zijn. Stel jezelf als ondernemer de vraag: Welke waarde voegt het toe aan mijn bedrijf?”
Goede voorbeelden
Om mensen bewust te maken van die waarde, is het delen van best practices volgens Muijtjens essentieel. “Goede, inspirerende voorbeelden kunnen andere ondernemers enthousiast maken”, zegt hij stellig. “Samen met de overheid en het onderwijs, moeten we die voorbeelden nog beter voor het voetlicht brengen. Zodat het makkelijker en interessanter wordt voor ondernemers om zich ook buiten hun bedrijf te oriënteren.”
Voor het onderwijs is er volgens Muijtjens een voorname rol weggelegd in deze ontwikkeling: “Via het onderwijs kunnen platforms ontstaan, waarop zowel studenten als bedrijven zich breder kunnen oriënteren. Platforms waarop studenten meer leren dan alleen datgene wat ze in hun opleiding aangeboden krijgen. En waar bedrijven in aanraking komen met nieuwe ontwikkelingen en ideeën.” Zulke samenwerkingen neerzetten, kost echter tijd, weet ook Muijtjens: “Ik zie dit als een streven voor op de lange termijn; de komende vijf tot tien jaar. Maar ik ben optimistisch. Het kan lukken, mits we ons de vraag blijven stellen ‘Hoe kan iets wel?’, in plaats van alleen in belemmeringen te denken.”
Speerpunt
Innovatie van het MKB, bijvoorbeeld door een betere aansluiting op innovatieve ontwikkelingen binnen de drie Brightlands-campussen, behoort tot de speerpunten van de economische samenwerking in Zuid-Limburg.