‘Overeten jullie je niet met al die overnames’, luidt de openingsvraag. ‘Nee hoor’, reageert Meino Noordenbos, algemeen directeur van Biesheuvel Groep. ‘Vorige week zat ik in een review van ons moederbedrijf (de Franse IPH Group; Noordenbos is lid van de board, red.). We gingen na waar we staan in de Europese mechanische mro-markt (onderhoud, reparatie en revisie, red.). De conclusie was: niet verslappen met die acquisities, maar juist het tempo erin houden. In onze sector geldt: size matters. Daarom hebben we grote overnames gedaan. Eerder al in Duitsland en Italië, vorig jaar in Polen en Zwitserland. We zijn nu dik door de eerste miljard euro omzet heen en willen graag naar twee miljard. In de hele Europese mechanische mro-markt gaat 144 miljard euro om, waarvan distributie – die we belangrijker zien worden – ongeveer 60 miljard doet. Daarin hebben we anderhalf procent marktaandeel. Daar is nog zó veel te doen; we moeten echt niet verslappen.’
Meino Noordenbos: ‘We vinden het nog niet snel genoeg gaan.’
Biesheuvel Groep, IPH’s Nederlandse poot, draagt daar haar steentje aan bij. Al jaren heeft die de FD Gazelle-status van snelle groeier. In 2009 werd 64 miljoen omzet behaald; in de jaren daarna gestaag toenemend, tot 113 miljoen vorig jaar; bij een mooie, ook groeiende, winstgevendheid. Resultaat van schaken op verschillende borden, weet Meino Noordenbos. Het overnemen van lokale distributeurs is er één van. ‘In 2015 betrof het zes bv’s. Meer dan voorgaande jaren, maar we vinden het nog niet snel genoeg gaan. Om binnen drie kwartier van de klant te zitten, moeten we een aantal regio’s, waaronder het noordoosten en Noord-Holland, nog wat dichter bezetten.’
Hoe groter de afname, hoe hoger de kortingen
Overnamekandidaten zijn er goed aanwezig. De kleine industriedealers zitten in de gevarenzone, zegt Noordenbos. ‘Al die artikelstammen, geïndividualiseerde prijsstellingen en condities die de grote A-merkfabrikanten hanteren (simpel gezegd: hoe groter de afname, hoe hoger de kortingen, red.) en de professionaliteit die ze eisen; dat is niet meer bij te houden. Daarbij komt e-commerce er stevig aan.’ De trend onder die A-merken is de distributie uit te besteden, waardoor ze tijd vrijspelen om zich op de grote accounts te concentreren en zich op innovatie te richten. ‘Voor een investerende, professionele distributiepartner biedt dat kansen. Wat ze vragen is kennis, goed omgaan met technische complexiteit. Je moet echt verstand hebben van hun producten, net zo goed zijn als die A-merkfabrikanten zelf. En je moet een bepaalde omzet voor ze halen, anders ben je niet efficiënt en kun je niet mee.’
Biesheuvel ‘multi-specialist’
Biesheuvel Groep pakt die kansen, zegt Meino Noordenbos. Door ‘groter te groeien’ via de weg van overnames én door zich te ontpoppen als ‘multi-specialist’, die klanten niet alleen technische spullen levert, maar ook advies en nieuwe services (als testen & meten) en steeds meer spullen klantspecifiek maakt. Neem de tak tooling, onlangs versterkt door de overname van Komeetstaal in Doetinchem. ‘Dat wordt ons nieuwe tooling competence center, ondersteund door gespecialiseerde vestigingen in Son en Breugel en Gouda.’ Zo zijn/komen er meer specialismen: industriële automatisering samen met lineaire aandrijftechniek, met MCA (Varsseveld) en Stamhuis Lineairtechniek (Twello) als drijvende krachten. Dat veroorzaakt een multiplier-effect: ‘Eén specialisme gaat bij de klant binnen en trekt de tweede mee. Goed voor ons en de klant, want ook die heeft moeite om alle mogelijke innovaties te implementeren. Zaak is dat alle Biesheuvel Techniek-branches weten wat we kunnen, elkaar weten te vinden en tijdig de juiste specialisten erbij halen. Daar steken we veel effort in.’
In augustus wordt het nieuwbouw-distributiecentrum in Venlo in gebruik gesteld. ‘We gaan van 5.500 m2 naar 12.000 m2, met een optie voor nog eens 6.000 m2.’ Biesheuvel Groep is lang niet uitgegroeid. Pakt ook België erbij, waar de IPH-groep nog een kleine partij is. Meino Noordenbos: ‘Ook daar gaan we groeien. Alleen al door die integratie gaan we daar stappen maken – door betere condities, een groter assortiment en een betere professionelere ‘multi-specialist’ dienstverlening.’