De autofabrikant komt volgend jaar met de elektrische variant, de Mercedes EQC, op de markt. “We hebben de eerste producten al gemaakt”, zo zegt Wim van de Beld (CEO) van Betech in het TV Drenthe programma ‘Ondernemen in Drenthe’. “Er zit ongeveer zes kilo aan onderdelen van ons in die auto. Dat zijn bijvoorbeeld onderdelen om de elektromotor op te hangen in het chassis.”
Volledig geautomatiseerd
De hoofdvestiging van de Betech Group staat in Hoogeveen. Het bedrijf heeft ook vestigingen in Groningen en Steenwijk. Om deze order uit te kunnen voeren, wordt volgens Van de Beld flink geïnvesteerd. “Het gaat om een miljoenenorder. In ieder geval tot 2028. Daarvoor zijn ook meer mensen nodig, maar ook meer robots en geautomatiseerde productielijnen.” Er worden voor deze opdracht nieuwe machines aangeschaft.
Betech Mass Turning levert de onderdelen niet direct aan Mercedes, maar aan een tussenpartij. Desondanks wil het Duitse merk wel weten hoe de productie is in Hoogeveen. Daarvoor komen ze een kijkje nemen in Drenthe. “Zo’n klant wil straks realtime en online met ons meekijken in het productieproces, wanneer we een gereedschap vervangen en wanneer zijn serie ongeveer klaar is. Daar zijn we nu mee bezig om dit voor elkaar te krijgen.”
Uitbreiding in Hoogeveen, Groningen en Steenwijk
Betech Mass Turning heeft net nieuwe bedrijfshallen gebouwd in Hoogeveen. Daarmee is het oppervlak aan bedrijfspand verdubbeld tot zo’n 10.000 vierkante meter. Van de Beld heeft ook plannen om de vestigingen in Groningen en Steenwijk uit te breiden. “Groningen en Steenwijk gaan we ook verdubbelen. Het gaat op dit moment gewoon heel goed. Hoe groter je bent, hoe beter je kan automatiseren, hoe belangrijker je wordt in de markt.”