Een leiderschapstransitie is een gevoelig moment voor een bedrijf, zeker als het over een familiebedrijf gaat. Bij Suplacon gingen ze daarom niet over één nacht ijs toen Antijn Koers zijn vader Jellard Koers opvolgde als ceo. Na een overgangsperiode staat Antijn sinds april van dit jaar aan het hoofd van de plaatbewerker uit Emmeloord.
‘Ik overleg nog regelmatig met mijn vader’
Suplacon mag je gerust een veteraan in zijn sector noemen. Bijna veertig jaar geleden begonnen ze met plaatbewerking. ‘We specialiseren ons vandaag de dag in het dunne en hoogwaardige plaatwerk’, stelt Antijn Koers. ‘We onderscheiden ons door onze digitalisering.’ Daarnaast breidt Suplacon zijn dienstenpakket uit. ‘We brengen niet alleen meerwaarde in het lasersnijden en kanten, maar ook in het eindproduct. We werken bijvoorbeeld rond de logistieke ervaring, met een goede etikettering. We zorgen dat onze producten op de juiste plaats en op het juiste moment bij de klant terechtkomen.’
Het bedrijf uit Emmeloord werkt daarbij voor een reeks sectoren zoals automotive, food, medical en semicon. Het team bestaat uit 110 mensen. Antijn Koers nam op 1 april de ceo-positie over. ‘Suplacon is een familiebedrijf, en dat blijft ook zo’, stelt hij. ‘Mijn vader heeft het bedrijf gedurende 27 jaar gemaakt tot wat het nu is: een prachtige onderneming. Ik ben geweldig blij dat ik het stokje nu mag overnemen.’
Mentors
De leiderschapstransitie bereidde Suplacon goed voor. Antijn Koers werkt al een hele tijd voor het familiebedrijf. ‘Toen ik 16 jaar was, begon ik als student bij Suplacon’, vertelt hij. ‘Ik werkte toen gewoon op de vloer. Zo haalde ik een lasdiploma en leerde ik een snijmachine besturen. Na mijn studietijd kwam ik terug. Ik zag dat er hier een toekomst voor me lag.’
‘We gaan voor een nauwer contact met onze klanten en zetten meer in op dienstverlening’
Antijn Koers groeide samen met de huidige operations director, Pim Jansen. ‘Antijn is eerst gecoached door onze toenmalige technische directeur’, stelt Jellard Koers. ‘En hij heeft drie jaar geleden de positie van de technische directeur overgenomen. Die kreeg op zijn beurt een nieuwe positie, waarin hij onze hightechklanten bediende. Toen Antijn doorschoof naar de ceo-positie, hebben we Pim de positie van operations director gegeven. Die twee zijn dus samen gegroeid als directie, en dat heeft de transitie heel wat makkelijker gemaakt.’
In 2023 begon de officiële transitieperiode. ‘Toen stelden we een interim-ceo aan’, aldus Antijn Koers. ‘Die heeft een sterke affiniteit voor commercie en werkte toen als mentor voor mij om onze klanten te leren kennen. Op 1 april nam ik dan de fakkel over.’ De interim-ceo werkt vandaag nog als schaduwmanager in het bedrijf.
Ervaring
Ondertussen blijft er ook voor Jellard Koers een rol in het bedrijf. ‘Ik vind de business nog altijd geweldig leuk’, zegt hij. ‘Ik zoek dus naar nieuwe mogelijkheden om van waarde te blijven. Ik behartig Suplacon bijvoorbeeld in organisaties als Innovatiecluster Noordoostpolder, de brancheverenigingen en ik schrijf ook mee aan een regiodeal met andere bedrijven. We hebben daarnaast een raad van advies, waar ik inzit.’
Daarnaast blijft het informele contact tussen vader en zoon belangrijk. ‘Ik ben 33 jaar oud’, vertelt Antijn. ‘Mijn vader was bijna mijn hele leven lang ceo van Suplacon. Er zit enorm veel kennis en ervaring in hem; daar maak ik dankbaar gebruik van. Ik vraag hem regelmatig hoe we zaken kunnen aanpakken en hoe hij iets vroeger deed.’
Outside in
Voor Suplacon is de transitie niet alleen een logische stap, het zorgt er ook voor dat de cultuur van het bedrijf behouden blijft. ‘We denken dat we voldoende gewicht hebben om ons zelfstandig te positioneren’, stelt Jellard Koers. ‘In onze markt zien we steeds meer concentratie. Tegelijk gebeuren er veel overnames via private equity. Met onze kennis en kunde willen we zelfstandig blijven doorgaan, als familiebedrijf. Die zekerheid willen we blijven bieden aan ons team.’
Zoon Antijn legt als ceo nu ook nieuwe accenten. ‘De sales verandert’, stelt Koers Jr. ‘We gaan naar een outside-in-systeem. Vroeger waren we vrij intern gericht. Nu is er een transformatie aan de gang waarbij we vanuit de klanten en hun behoeften vertrekken. Dat noemen we outside in. Een van onze klanten wil bijvoorbeeld een nieuw product lanceren. Daarvoor voorzien we een heel dienstenpakket zodat het zo vlot mogelijk gaat. We veranderen onze interne processen voor die klant en bieden hem ook extra zaken zoals reiniging en assemblage aan.’
Suplacon blijft dus ambitieus in de toekomst. ‘Een glazen bol heb ik niet’, aldus Antijn. ‘Onze volgende stappen zijn echter duidelijk. We gaan voor een nauwer contact met onze klanten en zetten meer in op dienstverlening. Zo blijven we groeien.’