Met productie in Nederland concurreren op de wereldmarkt, het kan gewoon. Link Magazine laat daar regelmatig ondernemers over aan het woord, maar weinigen praten er zo bevlogen over als Ben ter Bogt, oprichter van Metrical. Dat produceert boorhouders en levert die met veel succes wereldwijd. Innovatie en partnerschap zijn de sleutelwoorden en die zijn zeker van toepassing op Amada Miyachi Europe. Samen werken de partners aan de verdere automatisering van het productieproces met een complexe, doch eenvoudig te bedienen lasmachine voor Metrical. ‘Die geeft onze mensen veel werkplezier.’
Automatisering voor meer werkplezier, in Nederland
De introductie van Link als magazine over samenwerking en innovatie in de maakindustrie, met als rode draad de vraag naar het bestaansrecht van die industrie in Nederland (en West-Europa), is koren op de molen van Ben ter Bogt. ‘Ik ben samen met mijn vrouw twintig jaar geleden Metrical in Halsteren begonnen. De baas van het bedrijf waar ik werkte wilde de productie van boorhouders outsourcen buiten Nederland. Daar was ik tegen, omdat hier vakmensen op straat zouden belanden. Toch ging die outsourcing door, maar dat resulteerde in slechte kwaliteit en een lage leverbetrouwbaarheid, waardoor wij leverproblemen kregen met klanten. Dus ben ik het zelf gaan doen. Met succes, we hebben nu 24 medewerkers, mijn oude baas is een goede klant en we groeien hard, met dank aan de positieve conjunctuur in de bouw. En omdat we goede kwaliteit leveren tegen een hoge leverbetrouwbaarheid groeien we extra hard, ook al zijn we niet de goedkoopste. We leveren zelfs aan Chinese bedrijven. Wij laten zien dat je in Nederland gewoon competitief voor de wereldmarkt kunt produceren, mits je innovatief bent. De machines die we nodig hebben voor een snelle, efficiënte productie, laten we zelf bouwen. Daarvoor zoeken wij al twintig jaar de samenwerking met machinebouwers. En de samenwerking waar we het vandaag over hebben, die met Amada Miyachi Europe, is een heel mooie. Met hun machine kunnen wij onze productie verdubbelen bij hetzelfde aantal medewerkers.’
Laserlassen
De producten waar Ter Bogt het over heeft, boorhouders, zijn halffabrikaten. De klanten van Metrical voorzien ze van diamantsegmenten, waarna ze als diamantboren worden geleverd aan bouwbedrijven voor het boren in beton. Een boorhouder bestaat uit een stalen buis (het gaat om cirkelboren) die Metrical op maat afsteekt of zaagt en vervolgens verbindt met een aansluiting (die de boorhouder koppelt aan de boormachine). Ook walst Metrical uitzonderlijke buismaten volledig automatisch in eigen huis. Het maakt boorhouders in een grote variëteit aan buislengtes en -diameters en typen aansluitingen; er liggen in Halsteren meer dan 40.000 standaardproducten op voorraad en daarnaast worden er dagelijks de nodige specials gemaakt. De verbinding tussen buis en aansluiting kan Metrical met verschillende lastechnieken maken. De nieuwe machine werkt middels een fiberlaser; dit proces is goed te automatiseren en kent weinig warmte-inbreng, wat de sterkte van de las ten goede komt. Specialist in het automatiseren van verbindingsprocessen met behulp van een laser is Amada Miyachi Europe in Helmond. Metrical kwam er terecht op aanbeveling van een relatie. Een rondleiding maakte indruk op Ter Bogt, evenals een test met het lassen van producten voor Metrical. ‘Het resultaat was verbluffend. Bovendien hebben hun machines een mooie uitstraling en dat is belangrijk voor klanten die bij ons komen kijken. Daarbij zochten we een stabiele partner (‘Helmond’ maakt deel uit van de grote Japanse Amada Group, red.), want we verwachten niet dat dit de laatste machine is die zij voor ons bouwen.’
Wij laten zien dat je in Nederland gewoon competitief voor de wereldmarkt kunt produceren, mits je innovatief bent.
De opdracht is onderdeel van een traject dat Metrical twee jaar geleden is ingegaan, verklaart salesmanager Tom ter Bogt, zoon van Ben. ‘We zijn toen gestart met de eerste stappen om de productie van onze standaardproducten volledig automatisch in lijn te brengen, te beginnen met een afsteekmachine. Nu moet Amada Miyachi Europe het lasproces, de kern van onze productie, ook in lijn brengen, zodat we over twee jaar de standaardproductie helemaal automatisch kunnen uitvoeren. Alleen de specials maken we dan nog handmatig. Anders overleven we niet in de concurrentiestrijd.’
Goed luisteren
De vraag van Metrical past goed bij Amada Miyachi Europe, vertelt Arno Thoer, manager design & engineering. ‘Hun producten zijn grofstoffelijker dan wat wij gewend zijn als specialist in het maken van microverbindingen, bijvoorbeeld in stents of tussen pacemakerdraadjes. Het proces van Metrical past echter perfect binnen ons configureerbare systeemplatform dat we sinds drie jaar hebben om alle processen tot uitvoer te kunnen brengen. De uitdaging zit vooral in de handling van de boorhouders, met hun grote diversiteit van klein tot groot en kort tot lang, en in de herkenning van de te lassen naad, met vision. Het helpt dat we bij Metrical alles in goed overleg kunnen doen; zij staan open voor ons advies.’ Omgekeerd luistert Amada Miyachi Europe naar Metrical, reageert Tom ter Bogt. ‘Wij kennen ons eigen product heel goed, dat is ook waardevolle kennis. Zo komen we samen tot een goed concept voor de nieuwe machine.’ Ben ter Bogt: ‘We hebben wel een trucje toegepast, door in het begin weinig te vertellen. Als je te veel vertelt, gaan zij met hun ideeën automatisch in onze richting. We willen dat ze ook met andere ideeën komen. Dan kan ik op grond van mijn ervaring wel vertellen als sommige niet werken.’ Soms komen daar ideeën uit die Metrical zelf nog niet op papier heeft gehad maar die wel meteen aanspreken, vult Tom aan.
Faire fixed price
De machine moet tevens eenvoudig zijn in te stellen. Thoer: ‘De user interface wordt hartstikke makkelijk, maar daar zit wel veel techniek achter. De kwaliteit van het lasproces bewaken we met een gekalibreerde laser en sensoren voor het bepalen van de exacte focus van de laserbundel op de lasnaad. Het gaat in de richting van een smart factory, maar we kunnen nog wel veel meer sensoriek aan de machine knopen om er nog veel meer data uit te halen. We kijken altijd naar het doel van de klant met zijn machine; als niemand verder iets met die data doet, heeft het geen zin. De machine is er wel op voorbereid, we kunnen ’m zo nodig upgraden.’
Dit alles gebeurt tegen een fixed price, meldt Thoer. ‘Vooraf doen we zo nodig een feasibility-studie, of wij überhaupt wel kunnen lassen met de gevraagde kwaliteit. Vervolgens maken wij een nette, open calculatie.’ Die fixed price moet een faire zijn, zegt Ben ter Bogt. ‘Goedkoop is duurkoop, wij willen het beste materiaal. Bovendien moeten zij er ook aan verdienen. Hun offerte was de hoogste, maar daar staan veel voordelen tegenover. Wij hebben het vertrouwen dat we een machine krijgen die precies op ons productieproces aansluit en daarom voor Metrical een zeer goede investering is.’
Aan de bak
Gevraagd naar een laatste boodschap voor de lezer, grijpen vader Ben en zoon Tom ter Bogt hun kans. ‘Alle bedrijven in Nederland moeten dit soort stappen zetten om werkgelegenheid voor de toekomst te garanderen. De werkloosheid is nu wel laag, maar toch vallen veel mensen buiten de boot. Door dit soort hightech machines makkelijk bedienbaar te maken, kunnen zij weer aan de bak komen. We hebben pas nog iemand van 58 zonder metaalachtergrond in dienst genomen en we hebben collega’s die niet eerder met dit soort technieken hebben gewerkt. Met complexe machines die eenvoudig bedienbaar zijn, kan iedereen werken. Dit leidt niet alleen tot veel flexibiliteit voor de onderneming, maar zorgt ook voor veel werkplezier bij onze medewerkers. Bij dit nieuwe project staat iedereen te glunderen, ze maken nu al ruzie wie er als eerste mee mag werken.’