Afnemers stellen steeds hogere eisen aan zaken als kwaliteitsborging, levertijden, traceability, aansprakelijkheid en productiehygiëne. Dit vereist meer investeringen in machines en IT die voor de veelal kleinschalige kunststofspuitgieters lastig is op te brengen. Voorts remt het starre prijsplafond de transformatie van de sector van build-to-print naar build-to-spec. Door dit gebrek aan een toegevoegde waarde-propositie , ontkomt de spuitgieter moeilijk aan (internationale) prijsconcurrentie. Aldus een paar van de conclusies uit het rapport ‘(Kunst)stof tot nadenken – Kansen én obstakels voor de Nederlandse technische kunststofspuitgiet-industrie’ dat de ABN Amro deze week heeft uitgebracht.
Technisch kunststofspuitgieters zijn een vrij onzichtbare groep bedrijven binnen de Nederlandse industrie. Toch hebben we als particulier dagelijks technische kunststofproducten in handen zoals de behuizing van de afstandsbediening, scheerapparaat of koffiezetapparaat. Ook fietsstoeltjes, lamparmaturen en veel auto-interieurdelen worden door spuitgieters als Hydratec Industries, VDL, Timmerije, Attema, Reobijn en Alligator Plastics gemaakt. Zij zijn toeleverancier voor bekende merken als Philips, Maxi-Cosi, DAF, Gazelle en Remeha, zo hebben de opstellers van de publicatie geïnventariseerd. De Nederlandse technisch kunststofspuitgietbranche bestaat uit circa 250 bedrijven die door middel van spuitgieten producten in kleine series maken, tot maximaal tienduizend stuks. Slechts een klein deel van hen maakt producten voor het eigen merk; het grootste deel produceert voor derden.
Verandering gegarandeerd, succes ook?
Felle concurrentie en het stijgend eisenniveau van de veelal machtige afnemer zetten deze bedrijven op scherp. Ook de markt verandert: komt straks massaproductie misschien uit een volledig gerobotiseerde megafabriek, en maatwerk uit de 3D-printshop om de hoek. Of bieden machinebouwers over een tijd via internetmarktplaatsen Spuitgietcapaciteit-as-a-Service tegen de laagste prijs aan?
Relevante vragen. Maar de centrale vraag in deze publicatie is meer existentieel: is deze groep Nederlandse mkb-specialisten in staat om succesvol te blijven ondernemen? En zo ja, hoe dan?
De belangrijkste observaties van de bank zijn:
• Van de circa 250 Nederlandse technische kunststofspuitgieters behoren verreweg de meeste tot het kleinbedrijf. Slechts 5 procent heeft honderd werknemers of meer;
• Duurzaamheid speelt vooralsnog een ondergeschikte rol in de branche. Het gebruik van recyclaat en bioplastics neemt mondjesmaat toe, maar afnemers en spuitgieters wachten in meerderheid af;
• Geen disruptieve innovatie in deze branche, maar een actieve start-up-scene met focus op nieuwe materialen, 3D-printing en recyclingtechnieken;
• Afnemers stellen steeds hogere eisen aan zaken als kwaliteitsborging, levertijden, traceability, aansprakelijkheid en productiehygiëne. Dit vereist meer investeringen in machines en IT;
• Het starre prijsplafond remt de transformatie van build-to-print naar build-to-spec. Door dit gebrek aan een toegevoegde waarde-propositie, ontkomt de spuitgieter moeilijk aan (internationale) prijsconcurrentie.