Itsme, technisch distributeur en ‘vaste’ genomineerde in de tweede ronde van de DISCA, gaat zijn Nederlandse distributie- en adviesactiviteiten allemaal concentreren in Raamsdonksveer. Tot nog toe werden klanten – vooral machinebouwers en hun eindgebruikers – voor elektronicacomponenten bediend door het itsme-bedrijf ES Elektro en voor de mechanica door het onderdeel Hoogland-Mennens. Dat terwijl de vragen van klanten steeds vaker alleen beantwoord kunnen worden met een combinatie van mechanica, elektrotechniek en software. En dan is het zowel voor de klant als voor itsme efficiënter en effectiever die vragen in samenhang en vanuit één locatie te beantwoorden, legt itsme-directeur Henk Oude Brunink uit.
Itsme-directeur Henk Oude Brunink: ‘Daar waar mechanica en elektrotechniek nog gescheiden werelden zijn – met name bij de kleine speciaalmachinebouwers is dat het geval – stimuleren wij klanten die muur te slechten.’
‘Machinebouwers komen bij ons met een motion-probleem. Steeds vaker kun je dat niet alleen mechanisch oplossen. Industrie 4.0-technologie biedt machinebouwers de mogelijkheid machines modulair op te bouwen en helemaal afhankelijk van de precieze behoefte van de eindklant een configuratie in te richten, met wel een sorter of juist geen gripper, et cetera. Die technologie biedt ook de mogelijkheid een besturing te simuleren en te testen voordat er gebouwd gaat worden. En eindgebruikers komen bij ons met onderhoudsproblemen; die kun je tegenwoordig bijvoorbeeld voorkomen met sensoren die de levensduur van een lager monitoren, via de cloud. Om al die technologische mogelijkheden goed te benutten, moet je de mechanica en de elektrotechniek geïntegreerd aanbieden. Vandaar die stap om al onze Nederlandse advies-, opleidings- en distributieactiviteiten te concentreren in Raamsdonksveer.’ Aldus Oude Brunink, die erop wijst dat daartoe in het warehouse aldaar ook geïnvesteerd is in een nieuw Kardex-liftsysteem. ‘Dat stelt ons in staat een groter aantal verschillende artikelen sneller en nagenoeg foutloos te leveren.’
Overigens is het niet zo dat de klanten allemaal zelf al om geïntegreerde oplossingen vragen. ‘Daar waar mechanica en elektrotechniek nog gescheiden werelden zijn – met name bij de kleine speciaalmachinebouwers is dat het geval – stimuleren wij klanten die muur te slechten. Maar daarbij kijken we natuurlijk altijd goed of ze daar aan toe zijn, daarvoor de mensen in huis hebben.’ Uiteindelijk is het itsme te doen om het verbeteren van de concurrentiepositie van zijn klanten. Dat het bedrijf in die opzet slaagt, mag worden afgeleid uit het feit dat de distributeur jaar in, jaar uit genomineerd wordt in de DISCA-categorie best logistics supplier, constateert Oude Brunink. ‘Juist dat je je daar niet zelf voor kunt nomineren maar onze klanten dat voor ons doen, toont aan dat wij erin slagen goede, langdurige relaties met hen op te bouwen. We doen dat door ons volledig te concentreren op het verbeteren van hun concurrentievermogen, vanuit het idee dat als zij succesvol zijn wij dat ook zijn.’
De concentratie op het hoofdkantoor in Raamsdonksveer is gericht op de Nederlandse markt. De volgende stap van itsme is ook elders in Europa distributie en advies van mechanica en elektrotechniek te integreren. Itsme bedient behalve de industriële markten in Nederland ook die in Duitsland, België, Roemenië en Spanje, en doet dat met zo’n 550 mensen bij een omzet van ongeveer 200 miljoen euro. In Nederland heeft de dienstverlener naast het hoofdkantoor veertien vestigingen.