NXP behoort sinds de overname vorig jaar van Freescale tot de mondiale top-vijf van chipproducenten. Om exact te weten hoe de verschillende markten zich ontwikkelen, heeft de multinational – met hoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven – onder meer een digitaal partnerprogramma opgezet. ‘We delen kennis en informatie met ruim 400 partners. Goed voor onze klanten en belangrijk voor ons om te kunnen anticiperen op de marktontwikkelingen en trends.’
‘Het netwerk draagt bij aan kostenbeheersing en zorgt voor een snellere time-to-market’
Geen markt zo volatiel als de cyclische chipmarkt. Maar door de snelle groei van de bandbreedte op het internet neemt de vraag naar chips en processors per saldo wel explosief toe. Het tijdperk van het internet of things (IoT), big data en smart cities heeft ingezet. Alle apparaten en voorwerpen gaan draadloos met elkaar communiceren. De zelfrijdende auto wordt in Californië al een poos op de weg getest, we kunnen betalen met de smartphone en drones besturen aan de andere kant van de wereld. Halfgeleiders vormen de basis voor nieuwe medische diagnose- en behandeltechnieken, het bedienen van metropoortjes, kaartjescontrole bij popconcerten, het openen van hotelkamers en duizend-en-een toepassingen meer.
Time-to-market
Goed nieuws natuurlijk voor een producent als NXP, in 2006 ontstaan als afsplitsing van Philips, met het hoofdkantoor in Eindhoven en een productievestiging met r&d-faciliteit in Nijmegen. ‘Zeker’, zegt Flavio Stiffan, bij die onderneming verantwoordelijk voor het partnerprogramma. ‘We leveren onze halfgeleiders wereldwijd aan ondernemingen in veel verschillende branches. De markt is heel breed, met meestal één verbindende factor: er moet snel geleverd kunnen worden. Time-to-market is cruciaal. Voor ons is het dus belangrijk om te weten hoe de verschillende markten zich ontwikkelen, wat er staat aan te komen. Alleen zo kunnen we concurrerend blijven en onze klanten optimaal bedienen.’
‘Samen beter anticiperen’
Betrouwbare en tevens actuele informatie over trends en ontwikkelingen is in dat licht gezien essentieel. En waar zou die beter gehaald kunnen worden dan bij de partners die voor de klanten van NXP de nieuwe toepassingen ontwerpen en de software schrijven om de chips aan te sturen?
Waardevol
De overname van Freescale, die eind vorig jaar werd afgerond, is voor NXP ook op dit gebied een schot in de roos: NXP kreeg er in één klap een uitgebreid netwerk van partners bij. ‘Ruim tien jaar geleden heeft Freescale een digitaal netwerk van partners opgezet. Ontwerpers, systeemintegratoren, ontwikkelaars van software en hardware, ingenieursbureaus, modulemakers en trainingscenters’, legt Flavio Stiffan uit. ‘Een zeer waardevol netwerk. De partners vertalen immers de vragen vanuit de markt. We hebben het partnernetwerk meteen geïntegreerd onder de naam NXP Partnerprogramma. Dit ecosysteem richt zich op de embedded componenten in computers, auto’s, telefoons, enzovoort. Met Mifare hadden we overigens al een eigen partnernetwerk op het gebied van draadloze technieken. Beide netwerken vullen elkaar goed aan. Met het partnerprogramma en Mifare brengen wij veel kennis samen die we benutten voor marktanalyses. Daarmee kunnen wij weer sneller reageren op de vraag van onze klanten en ook completere oplossingen met een betere kwaliteit aanbieden.’
Klantenbelang
Het is niet alleen NXP dat baat heeft bij het partnerprogramma, zegt Stiffan. ‘Voorop gesteld: dit is geen acquisitie-instrument, maar vooral bedoeld om onze klanten kwaliteit te bieden. Uiteindelijk zijn tevreden klanten goed voor de business, echter dat is een afgeleide. NXP wil samen met zijn partners beter worden. Zij hebben daarom alle belang bij dit platform. Zij werken met ons aan zich razendsnel ontwikkelende technologieën. Er zijn zoveel verschillende toepassingen dat kennis delen ons allemaal vooruithelpt. Natuurlijk speelt er wel enige concurrentie en vanzelfsprekend bepaalt een deelnemer welke informatie hij voor zich houdt. Onder de streep worden we er echter allemaal beter van.’
‘Voorop gesteld: dit is geen acquisitie-instrument’
Het NXP Partnerprogramma functioneert volledig digitaal. Toch kan het lidmaatschap ook fysieke voordelen opleveren. ‘NXP is regelmatig aanwezig op beurzen en evenementen. Daar presenteren we oplossingen die we samen met onze partners uitgewerkt hebben. Tijdens die events krijgen de partners ook credits en publiciteit.’
Groeiend netwerk
Inmiddels telt het ecosysteem 440 deelnemers. Ze zijn verdeeld in drie groepen: een handvol proven partners, een veertigtal premier partners en verder nog eens bijna 400 bedrijven waarmee NXP regelmatig projecten doet. Nog altijd melden zich nieuwe leden, maar niet elk verzoek wordt gehonoreerd. ‘Voor de eerste twee categorieën moet je uitgenodigd worden, bij de laatstgenoemde hanteren we een aantal toelatingscriteria. Bedrijven moeten met NXP-oplossingen werken, hoge kwaliteit leveren en bereid zijn om kennis mee te brengen. In deze wereld is samenwerking onontkoombaar. We willen allemaal onze klanten zo goed mogelijk bedienen. Het netwerk draagt bij aan kostenbeheersing en zorgt voor een snellere time-to-market. Het gegeven dat meer dan 400 partners wereldwijd lid zijn, zegt genoeg.’
NXP mag dan zijn hoofdzetel hebben in Nederland, in het partnerprogramma participeren momenteel slechts drie Nederlandse bedrijven. Flavio Stiffan ten slotte: ‘Dat worden er snel meer. We zijn met verschillende bedrijven bezig.’
Multinational NXP heeft z’n hoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven, maar in het partnerprogramma participeren nu slechts drie Nederlandse bedrijven. Flavio Stiffan: ‘Dat worden er snel meer. We zijn met verschillende bedrijven bezig.’
Prodrive: ‘We krijgen vroeg toegang tot roadmaps NXP’
Een van de Nederlandse deelnemers in het Partnerprogramma van NXP is Prodrive Technologies uit Son, drievoudig winnaar van de Dutch Industrial Suppliers Award. ‘Voor ons een waardevol netwerk’, zegt commercieel directeur Erik Zeegers. ‘NXP is voor Prodrive een belangrijke toeleverancier van de chips die wij verwerken in onze modulen en systemen. In het netwerk krijgen we vroeg toegang tot de roadmaps van NXP. Wij weten aan welke innovaties NXP werkt, welke nieuwe chips eraan komen en wat die kunnen. Met die informatie anticiperen we op wensen van onze klanten. We ontwikkelen immers samen met onze klanten complete hightech systemen en modules. Proactief kunnen zijn, is daarin essentieel. We sorteren voor en verkorten voor onze klanten time-to-market. Waarmee we de concurrentie voor blijven. Dat geldt zeker voor de automotive-, high-end-computing- en internet of things-programma’s, drie speerpunten van Prodrive Technologies.’