De verpakkingsmachines en (de)palletizers van Packland uit Groot-Ammers kom je overal in de wereld tegen. Best bijzonder voor een bedrijf met nog geen twintig medewerkers. ‘In de verf- en kitindustrie weten ze wat ze aan ons hebben’, zegt oprichter/eigenaar Erwin Gerwig. Zoals Packland weet wat het aan zijn toeleveranciers heeft. ‘Alle pneumatiek komt al 25 jaar van Festo.’
Trouw aan klanten en leveranciers
Erwin Gerwig begon Packland Procesmechanisatie 28 jaar geleden. Gat in de markt. ‘De automatisering stond nog in de kinderschoenen. Verfblikken werden met de hand verpakt; zwaar, eentonig werk waar Nederlanders nauwelijks nog voor te porren waren.’ Met hulp van een zwager en een vriend bouwde hij zijn eerste verfblikkenverpakkingsmachine, de Compack. In een mailing (‘per brief, e-mail was er nog niet’) werd de machine aangeprezen – met mooie respons. Onder meer van Den Braven uit Oosterhout, producent van afdichtingsmaterialen (kitten). Of Packland ook verpakkingsmachines voor kitkokers kon bouwen? Gerwig: ‘We zijn gaan tekenen en hebben die machine gebouwd. Ze werden onze eerste klant. Na die eerste machine zijn er nog een stuk of vijftig gevolgd.’
Complete lijnen
Ook bij een Belgisch bedrijf dat machines voor het afvullen van verfblikken en -emmers maakt, was het bingo. ‘Die wilden hun en onze machines koppelen, zodat we samen complete productielijnen konden gaan aanbieden. Die lijnen – later gecompleteerd met (de)palletizers en robots van Packland, red. – verkopen we over de hele wereld, tot in Australië aan toe.’ De Packland-machines werden gaandeweg steeds geavanceerder, robuuster en sneller. Neem de high-speed filling line voor de Engelse verfgigant Crown. Gerwig: ‘Die vult 400 liter verf per minuut af en is met één druk op de knop omstelbaar voor emmers van 2,5-15 liter. De lijn vervangt drie afvullijnen waar per lijn drie, vier mensen aan stonden. Nu houdt één operator het hele proces in de gaten.’ Packland blijft stappen maken in productontwikkeling. Onder meer dankzij het 3D-tekenpakket dat recent werd aangeschaft en automatisch stuklijsten genereert. ‘Duur, maar uiteindelijk een besparing; we kunnen nu sneller tekenen en bouwen.’
Altijd klantspecifiek
In Groot-Ammers wordt doorgaans simultaan aan vijf, zes machines gewerkt. ‘Altijd klantspecifieke, want iedere klant wil iets anders.’ De doorlooptijd is gemiddeld zo’n drie maanden. ‘Het meeste doen we zelf; alleen draai- en freeswerk en spuitwerk besteden we uit. In drukke periodes hebben we ook het lassen van de frames wel eens buiten neergelegd. Maar omdat die partijen niet gewend zijn om met onze nauwe toleranties te werken, kwam daar geen donder van terecht. Dat doen we niet meer.’
Erwin Gerwig (Packland): ‘Wil een nieuwe leverancier zaken met ons doen, dan moet hij dezelfde kwaliteit leveren en de helft goedkoper zijn. En die zijn er niet.’
Packland heeft een groot klantenportfolio opgebouwd – met ‘grote jongens’ (als AkzoNobel, BASF, Bayer) en kleinere. Klanten die terugkomen, zegt Gerwig. ‘We verkópen niet alleen, maar adviseren klanten ook. En denken met ze mee. Kleine, praktische dingetjes, als: ‘Vraag jullie verkoop of er nieuwe verpakkingen aankomen; dan kunnen we daar in het ontwerp rekening mee houden.’ En ook grotere: vraagt een goede klant een complete fabriek in te richten, dan doen we dat.’
Sterkte-berekeningen
Zo trouw als klanten aan Packland zijn, zo trouw is het aan zijn toeleveranciers. ‘Ik zeg altijd: zolang jij mij goede spullen en service levert voor een faire prijs, ga ik niet weg bij jou. Waarom zou ik? Ik verlies een hoop knowhow, moet van onderaf beginnen. En mijn klanten blijven zitten met spare parts waar ze niks meer mee kunnen. Zou ik iedere nieuwe machine volstoppen met allemaal andere onderdelen, dan maak ik ze een beetje gek. Nee, wil een ander zaken met ons doen, dan moet hij dezelfde kwaliteit leveren en de helft goedkoper zijn. En die zijn er niet.’
Festo is een van die vaste leveranciers. Gerwig: ‘Alle pneumatiek komt al zo’n 25 jaar bij hen vandaan. Prima spullen, betrouwbare levering, goede service. Festo komt iedere maand langs – en tussendoor als dat eens nodig is. Belangrijk is verder dat we in de ontwerpfase veel aan ze hebben. Bijvoorbeeld om uit te leggen hoe we een nieuwe versie van een product van hen het beste in een machine kunnen inpassen. En om sterkte-berekeningen te maken. Beneden staat een portaalpalletizer, klaar voor verscheping naar de klant. Dat die zo is geworden, is mede aan Festo te danken.’
Voor verdere groei lonkt Packland naar de voedingsmiddelensector. ‘Of je verfblikken verpakt of koffiebonen; dat maakt niet uit.’ Maar van direct contact met voedingsproducten blijft het weg. ‘Daar gelden heel andere regels en moet je met rvs werken; niet onze wereld. Schoenmaker blijf bij je leest.’ Onlangs leverde Packland een verpakkingslijn voor een producent van plastic drinkbekertjes. ‘Zes lijnen die 24/7 duizenden producten per minuut maken.’ Smaakt naar meer.