In totaal zijn in de eerste ronde bijna 400 bedrijven genomineerd. Van de ongeveer 200 genomineerde klantbedrijven hebben er 48 de tweede ronde gehaald. Ook bij de suppliers is plusminus een kwart in de race gebleven. Het criterium om ronde twee te halen is dat een bedrijf door minimaal twee klanten/leveranciers genomineerd moet zijn.
Zeven ‘Best Customers’ hebben ook de tweede ronde gehaald in de categorie ‘Best Knowledge’. De overlap tussen die categorie en de ‘Best Logistics’ is nog veel groter: 13 bedrijven zijn nog voor beide awards in de competitie. Een verklaring daarvoor kan zijn dat veel toeleveranciers zich steeds breder gaan opstellen en erin slagen – al dan niet voor dezelfde klanten – zich zowel met logistieke competenties als met technologische kennis en vaardigheden te onderscheiden.
Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards 2019
GENOMINEERDEN Best Logistics Supplier, ronde 2
• Cimar Electronics Veenendaal
• Connect Group Nederland Veldhoven
• DHL Global Forwarding Schiphol
• Eriks Nederland Alkmaar
• Fabory Nederland Tilburg
• Festo Delft
• IFM Electronic Harderwijk
• itsme ES Elektro Raamsdonkveer
• Jeveka Almere
• Meilink Industriële Verpakkingen Borculo
• Mevi Fijnmechanische Industrie Helmond
• Mevo Precision Technology Ruurlo
• MTA Helmond
• Roba Metals IJsselstein
• Rubix Son
• Rutronik Elektronische Bauelemente Gorinchem
• SMC Amsterdam
• Solar Nederland Alkmaar
• Suplacon Emmeloord
• TTI Inc. Benelux Eindhoven
• Van Bilsen Groep Ermelo
• Van Egmond Elektrogroothandel Doetinchem
• Vedos Verspanende Techniek Venlo
• We Metal Renswoude
Ruim 100 voorkeursklanten en -leveranciers dringen door tot ronde 2, DISCA’19. Aanmelden voor Disca
Meetinstrumenten
Genomineerden worden in ronde twee gescoord aan de hand van drie meetinstrumenten, ontwikkeld door Link Magazine in samenwerking met Berenschot, DBSC Consulting en Brainport Industries. Het Best-Knowledge-instrument meet de waardering van klanten voor hun kennistoeleveranciers, die met eigen r&d (inclusief engineering) in Nederland uitblinken in het toevoegen van waarde aan het eindproduct van de klant. De beoordeling omvat de kwaliteit van hun product-, productie- en materiaaltechnologie, de leverbetrouwbaarheid en de doorlooptijd – de mate waarin ze hun technologieën en processen proactief verder hebben verbeterd. Met het Best-Logistics-instrument beoordelen klanten hun logistieke leveranciers op de mate waarin zij er (proactief) in slagen de gevraagde componenten op tijd, in de juiste hoeveelheid, van de juiste kwaliteit en tegen de ‘on target’-prijs te leveren en in hoeverre ze zichzelf daarin waar mogelijk hebben verbeterd. Het Best-Customer-instrument tot slot bepaalt omgekeerd de waardering van toeleveranciers voor hun klanten op liefst vijftien aspecten: van ‘Betrekt ons tijdig bij de ontwikkeling’ en ‘Ondersteunt ons bij het verbeteren van onze producten en processen’ tot ‘Deelt opbrengsten en risico’s op eerlijke wijze met ons’ en ‘Betaalt altijd op tijd het afgesproken bedrag’.
Lagere cijfers Best Knowledge en Best Logistics
Omdat het hier gaat om het waarderen van voorkeursleveranciers en -klanten lijkt het logisch dat er veel negens en tienen uitgereikt worden. Maar dat gebeurt niet. Zo krijgen de Best Knowledge Suppliers voor de kwaliteit van hun productietechnologie en de mate waarin ze die proactief verhogen gemiddeld een 6,3. Ook de waardering voor de productie- en materiaaltechnologie en de proactieve verbetering is niet meer dan een 6+. De overall score is ook dit jaar gedaald, van een 7,4 vorig jaar naar een 6,5 nu.
De Best Logistics Suppliers scoren vooral hoog op het aanleveren van de juiste hoeveelheid en de mate waarin ze daarin zich – proactief – verbeteren: een 7,9. Voor de leverbetrouwbaarheid en de kostprijs en de proactieve inzet om die te verbeteren krijgen ze respectievelijk een 6,6 en een 6,3. De overall score is wel – zorgelijk – gedaald, van een 8,2 vorig jaar naar een 7,2 (!) nu. Een daling van een vol punt.
Daarmee zijn in beide leverancierscategorieën de gemiddelde waarderingen de laatste twee jaar fors gedaald. Ongetwijfeld zal dat mede terug te voeren zijn op de hoge werkdruk door het grote aanbod aan orders gecombineerd met het tekort aan goed opgeleide mensen. De kwaliteit van het werk gaat er daardoor niet zozeer op achteruit. Het probleem is vooral dat er geen progressie wordt gemaakt. Ook het op tijd leveren is een groeiend probleem.
Communicatie
In de twee award-categorieën is de waardering voor de communicatie en de inzet zich daarin te verbeteren door de bank genomen niet top, maar ook niet slecht. Klaarblijkelijk zijn de suppliers wel behoorlijk in staat uit te leggen waarom ze geen kans zien hun productietechnologie te verbeteren of waarom ze echt niet op tijd kunnen leveren of tegen een lagere prijs. De gemiddelde ‘Best Logistics’ krijgt daar een 7,5 voor, de ‘Best Knowledge’ een 7.
De vraag is dan hoe de genomineerde suppliers hun communicatie met hun klanten precies hebben ingericht. Die vraag is voorgelegd aan een paar leveranciers die ook met hun communicatie goed scoren.
Talkshow: Wat wil de klant?
Vier industriële topondernemers schuiven aan voor een interview op het scherp van de snede tijdens het seminar van de achttiende editie van de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards (DISCA’19). Een van hen is Jeroen Wijering. Tien jaar geleden ontwikkelde hij de eerste versie van zijn player, voor het online afspelen van video’s. Inmiddels is hij dga van een middelgroot Amerikaans bedrijf, JW Player, met de hoofdvestiging in New York (zie het artikel op pagina 49). Ook aan tafel Hans van Wijngaarden, eerder werkzaam voor en een van de oprichters van Philips Digital Pathology. Daar legde hij de basis aan een systeem dat het werk van pathologen een stuk efficiënter moet gaan maken. Momenteel is hij bezig met het opstarten van Xyall BV op het gebied van moleculaire pathologie. Eveneens schuift aan Carel van Sorgen, baanbrekend ondernemer en oprichter van 247TailorSteel in Varsseveld, specialist in op maat gesneden platen, buizen en kantdelen. De vierde gast is Robert van Dorst, managing director van Cremer Speciaalmachines, bouwer van machines die razendsnel medicijnen, maar ook snoepjes en andere foodproducten kunnen tellen. Zij worden geïnterviewd door de altijd assertieve, maar tegelijk aimabele talkshowhost en UvA-hoogleraar Henk Volberda. Zijn alerte partner op het podium is Carolien Meijer, manager strategic marketing bij Bronkhorst High-Tech in Ruurlo.
Het thema is ‘Wat wil de klant?’ Het slaan van de brug naar de klant lijkt vaak zo gemakkelijk, maar is dat absoluut niet. Komen tot de kern van wat die werkelijk wil, vereist dikwijls een intensieve zoektocht. Natuurlijk moet daarin het directe contact met die klant centraal staan, maar vaak wordt juist dat verwaarloosd, vanuit de overtuiging: ‘We weten wel wat hij wil.’ Terwijl de klant zich dat vaak zelf niet eens bewust is. En het is ook niet iets statisch: het maakt nogal uit of je met de engineer, de business developer of de inkoper van de klant praat. Vergt het achterhalen van die behoeften niet een continu, iteratief proces dat je zo dicht mogelijk bij die werkelijke behoeften moet brengen? Na de talkshow volgt, onder het genot van een heerlijk diner, de uitreiking van de awards voor de Best Knowledge Supplier, Best Logistics Supplier en Best Customer.
Link Magazine organiseert het evenement in samenwerking met ING en ISAH. Het is donderdag 21 november 2019 vanaf 15.00 uur in Boerderij Mereveld in Utrecht.