Wanneer oem’ers zoals machinebouwers bij hun productontwikkeling niet oppassen, maken ze steeds weer hetzelfde, maar telkens net even anders. Met als gevolg verstoringen, kwaliteitsproblemen en uiteenlopende verwachtingen tijdens de orderverwerking. Een goede key performance indicator (kpi) is het aantal uren engineering per miljoen euro omzet. Deze kpi kan toenemen als er bijvoorbeeld haast ongemerkt steeds meer tijd aan orderengineering of salesengineering wordt besteedt. Zo kan bij het uitwerken van klantspecifieke orders de gemiddelde orderdoorlooptijd steeds verder oplopen.
klantwens naar alle benodigde documentatie om de order te verkopen, te ontwerpen, te produceren en te onderhouden.
Als dit een herkenbaar fenomeen is, kan smart customization wellicht een oplossing bieden voor de problemen in het ordercreatieproces. Smart customization is het eenvoudig, efficiënt en foutloos vertalen van de klantwens naar alle benodigde documentatie om de order te verkopen, te ontwerpen, te produceren en te onderhouden. Op grond van meer dan vijftien jaar ervaring met smart customization bij toonaangevende oem’ers in Nederland heeft Post en Dekker een masterclass samengesteld. Aan de hand van voorbeelden en cases toont Post en Dekker welke voordelen smart customization kan brengen, wat hiervoor nodig is, hoe het verandertraject is aan te pakken en wat een mogelijke roadmap zou kunnen zijn. De masterclass wordt op dinsdag 25 oktober gegeven in Amsterdam-Noord.