Mede dankzij de verbreding van zijn portfolio wist Meilink eind vorig jaar de Best Logistics Supplier Award in de wacht te slepen. ‘Leverancier van verpakkings- en transportdiensten in de meest brede zin. Bij uitstek in staat complexe, zeer kwetsbare producten van klanten veilig en snel naar de eindklant te transporteren’, aldus de jury. Naast verbreden blijft Meilink ook innoveren. Illustratief is de ‘case’ voor een vliegtuigstaart die Fokker produceert. Meilink bedacht er een compleet nieuw transportconcept voor.
Verpakkingsspecialist timmert wereldwijd aan de weg
Algemeen directeur Peter Rikken is half januari nog steeds opgetogen over het juryrapport dat weerklonk tijdens het DISCA’16-event van Link Magazine. ‘Als ik iemand had kunnen souffleren, was dit de meest positieve tekst geweest.’ Hij ziet de prijs als waardering voor ‘Securing Value’, de nieuwe marktpropositie van Meilink. In zijn 143-jarige historie heeft het familiebedrijf zich al meerdere keren opnieuw uitgevonden. Meilink begon als houtzagerij en ging na de Tweede Wereldoorlog kisten timmeren en daarin ook producten voor klanten verpakken. Nu bestrijkt het de hele verpakkingsketen met zeven ‘Chain Solutions’: van ontwerp en optimalisatie van industriële verpakkingen tot het verpakken en transporteren. ‘We richten ons op het borgen van waarde voor onze klant, door niet alleen de verpakking maar ook de hele waardeketen eromheen te optimaliseren. Het afbreukrisico als het fout gaat aan het eind is gigantisch, dus kan een bedrijf beter een paar honderd euro meer uitgeven om producten zonder schade en boetes af te leveren.’ Een opkomende activiteit is goods dispatching, bijvoorbeeld voor machines die pas bij de eindklant in elkaar worden gezet. Rikken: ‘Klanten bouwen zelf nog maar een deel, de rest komt van omm’ers, original module manufacturers. Die stroom van modules en onderdelen betekent voor de klant alleen maar tijds- en ruimtebeslag. Wij vervullen dan een bufferfunctie en consolideren het hele project bij de eindklant.’
Hogerop
Meilink verpakt, en transporteert, van alles: van meubels en cv-ketels tot bandenproductiemachines of een complete raffinaderij. Het hoofdkantoor staat in Borculo, de huidige omvang van vijf vestigingen en 350 medewerkers is bereikt door autonome groei en overnames. Zo lijfde Meilink in 1990 de Philips Kistenfabriek in Schijndel in. ‘Philips timmerde voorheen zijn eigen kisten’, verklaart Rikken. ‘Maar Jan Timmer – what’s in a name – vond dat niet normaal en verkocht het daarom aan ons.’ Na de overname van de Varekamp-bedrijven heeft Meilink al twintig jaar een eigen vrachtbemiddelingsbureau in Rotterdam en door de deelneming in het Eindhovense IPS Technology kreeg het vorig jaar voet aan de grond in de halfgeleiderindustrie. IPS ontwerpt high-end verpakkingen en bijbehorende tooling, en test verpakte en onverpakte producten. ‘Met onze deelname in IPS hebben we ingezet op versterking van de engineering, hun engineers gaan voor de hele groep werken. Als we zo blijven investeren, krijgen we vanzelf nieuwe klanten omdat we die kwaliteit kunnen bieden.’ Bij bestaande klanten ziet Rikken ook nog ruimte voor groei. ‘Vaak leveren wij klanten wel verpakkingen, maar rijdt onze buitendienst de volgende dag er nog niet heen voor het verpakken. Bij klanten is het toch vaak een sluitpost, op enig moment vragen ze zich af waarom ze het zelf nog doen. Wij weten beter dan onze klanten wat er bij komt kijken, hoeveel tijd en materiaal nodig is. Als zij het inpakken dan ook nog bij ons laten doen, winnen ze bovendien vierkante meters. Moeten zij zelf een montageplek opofferen voor een verpakkingsplek, dan kost hun dat immers geld.’
Buitenland
Geografisch breidt Meilink zijn werkterrein eveneens gestaag uit. In 2013 werd in China een joint venture aangegaan met een Duits bedrijf. ‘De klant van hun vestiging daar was weggelopen, wij hadden er potentiële klanten maar geen vestiging. Het is nu nog een kleinschalige activiteit, maar in China moet je een lange adem hebben.’ In Duitsland is Meilink begonnen met het vermarkten van zwaar golfkarton. ‘Duitsers hebben nog de overtuiging dat alles in hout of multiplex moet worden verpakt, maar dat hoeft niet altijd.’ Verder heeft Rikken hoge verwachtingen van de Amerikaanse markt. ‘Via IPS zijn we in gesprek met ASML en hebben we contacten bij hun Amerikaanse onderdelen, zoals Cymer in San Diego. Van de combinatie die IPS en Meilink aanbieden voor de hightech – met design, tooling, testing en cleanroomdiensten, plus de productie die wij verzorgen – heb ik in het buitenland nog geen professionele aanbieders gezien. Daarom staat Meilink nu voor de beslissing zelf iets in de VS te beginnen, om ASML en andere hightech bedrijven te kunnen bedienen.’ Niet vanwege Trump, reageert Rikken op de actualiteit. ‘Het is gewoon luisteren naar de markt: volg je klanten.’
Van kist naar container
Meilink heeft al een link met de VS via Fokker in Papendrecht. Dat fabriceert vliegtuigstaarten voor de zakenjets van een Amerikaanse vliegtuigproducent, Meilink verzorgt verpakking en transport. Een interessante case, letterlijk en figuurlijk, zegt Rikken. ‘Zoals gebruikelijk is er een cost savings program, waarin Fokker ieder jaar de prijs voor z’n staarten iets moet laten zakken. Daar doen wij natuurlijk aan mee.’ Meilink maakt een houten kist met daarin een juk waarin de contouren van de staart zijn gefreesd, zodat die er precies in past. Een staalconstructie om de kist moet de staart tijdens het soms brute transport beschermen. ‘Op een gegeven moment was het echter klaar met het downgraden van de kist voor kostenbesparing en toen zijn we gaan kijken naar verspillingsreductie in het verdere proces.
‘Dan moeten we voor de aantallen staarten nog een wat diepere horizon krijgen’
Deze kist moet op een containerschip mee en er is maar één rederij die ’m accepteert. Over de vrachtprijs is dus geen onderhandeling mogelijk. Willen we weer speelruimte, dan moeten we een container aanbieden. Daarom zijn we nu bezig met een vijf meter hoge en twaalf meter lange zeecontainer waar de staart precies in past. Dat is de omvang van twee normale containers op elkaar. Van het verkopen van een eenmalige houten kist gaan we dan naar het per trip aan Fokker verhuren van zo’n container met daarin een speciaal rek voor de staart. De terugverdientijd schatten we op een jaar of vier. Daar wil ik wel in investeren, maar dan moeten we voor de aantallen staarten nog een wat diepere horizon krijgen.’
Procesverbetering
Meilink benaderde de Delftse start-up Holland Container Innovations, bekend van de inklapbare zeecontainer. ‘Vind maar eens mensen met verstand van zeecontainers. Zij dus. Wij hebben er een minderheidsbelang in genomen, om die jongens aan ons te binden voor het uitontwikkelen van de hoge container. Dit heeft niets meer te maken met het timmeren van kisten, maar alles met het verzinnen van oplossingen waar klanten mogelijk wat aan hebben. Tot nu toe hebben wij de kaasschaaf gehanteerd op die kist voor Fokker, maar op een gegeven moment kwamen er geen krulletjes meer vanaf en moesten we iets radicaal anders verzinnen.’ Zo doet Meilink, ook in eigen huis, aan innovatie en procesverbetering. ‘Waar wij bij klanten op een hoog abstractieniveau in een vroegtijdig stadium mogen meekijken bij engineering, kunnen wij substantiële besparingen realiseren’, zegt Peter Rikken tot slot. ‘Elke klant is anders, maar overal kunnen wij doorlooptijden verkorten en verspillingen uit processen halen als het om verpakken in brede zin gaat.’