De finalisten die bij de DISCA niet de top-twee hebben behaald, krijgen wel lof toegezwaaid van de jury’s. Vanwege de open samenwerking met klanten, de ‘super’ afwerking van producten, de kwetsbare opstelling richting toeleveranciers of de strategie gericht op langetermijnrelaties. Hieronder korte profielen en jury-oordelen over de bijna-winnaars.
Best Logistics
IFM Electronic in Harderwijk maakt deel uit van een wereldwijd opererende onderneming met vestigingen in 47 landen en 5.500 medewerkers. IFM ontwikkelt, produceert en distribueert een breed scala aan sensoren, identificatiesystemen, kabelverbindingen en 3D-camera’s voor industriële toepassingen. De hoofdzetel van IFM is het Duitse Essen, waar het bedrijf in 1969 werd opgericht. De jury roemt de klantgerichtheid en het vermogen om zelf klantspecifieke sensoren te ontwikkelen.
Net als vorig jaar in de finale: MCB uit Valkenswaard, leverancier van (roestvrij)staal en non-ferro-materialen. MCB Nederland is onderdeel van de internationale MCB Groep met werkmaatschappijen in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. In totaal werken er 900 mensen. Als groothandel en servicecenter levert MCB een compleet scala aan buizen, platen en profielen. Band en plaat, gezaagde buizen en gestraalde profielen worden in het eigen servicecenter op maat gemaakt. De jury is onder de indruk van de snelle en klantspecifieke levering met een betrouwbaarheid van nagenoeg 100 procent en transparante prijzen.
Munsters Metaal uit Helmond hoorde dit jaar voor het eerst bij de finalisten. Het bedrijf beschikt over een uitgebreid machinepark voor freeswerk, lassen, lasersnijden, boren, tappen, walsen en assemblage. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1926, het jaar waarin de gebroeders Munsters een dorpssmederij opzetten. In de jaren vijftig komt het bedrijf in handen van de familie Kroon, die het accent verlegt naar metaalbewerking voor afnemers in de voedingsmiddelen- en verpakkingsindustrie, machinebouw en interieurbouw. Er werken nu 38 mensen. De jury noemt de afwerking van de producten ‘super’ en roemt verder de flexibiliteit en scherpe prijzen.