VHE Industrial automation implementeert strategie 2020-2024

0

Is de huidige crisis niet een mooi moment om de groeistrategie in te wisselen voor een circulaire strategie, met de focus op dienstverlening? VHE Industrial automation in Eindhoven en Veldhoven focust op groei: in de afgelopen vier jaar is de omzet van het Eindhovense bedrijf gestegen van 15 naar 41 miljoen euro. Maar het bedrijf heeft daarbij vooral oog voor het EBITDA-percentage, oftewel: in hoeverre is die omzet gestegen door een grotere toegevoegde waarde? ‘Wij willen niet groeien door steeds meer in te kopen en daar dan een marge bovenop te zetten’, licht directeur Joop Essing toe. ‘We willen hoog in de keten zitten, dicht tegen de oem-klant aan, om samen de besturing voor diens product te engineeren, die we vervolgens industrialiseren en produceren. Klanten die innovatief zijn, passen het best bij ons. En die vind je het meest terug in de sectoren waarin wij actief zijn: de semicon, de elektrische mobiliteit, de 3D-printing.’

Essing erkent dat hij doelt op de toegevoegde waarde voor de klant of de eindgebruiker. Niet op de toegevoegde waarde voor de maatschappij. ‘Ik ben anti-Action. Als je ziet tegen welke prijs er in zo’n winkel producten verkocht worden, dan weet je dat die een verspilling betekenen van grondstoffen en energie. Maar, als ik eerlijk ben, durf ik niet te garanderen dat er niets van onze elektronica niet uiteindelijk in een product bij de Action op het schap belandt. Wel weet ik dat juist de innovatieve sectoren vaak ook de meest duurzame zijn. Een semiconklant als ASML maakt onderdeel uit van de Responsible Business Alliance. Dat lidmaatschap vraagt dat zo’n bedrijf ook toeleveranciers als wij beoordeelt. Niet alleen op de milieuvriendelijkheid van ónze operatie, maar ook die van onze toeleveranciers en of die geen schaarse aardmetalen gebruiken waar goede alternatieven voor zijn, geen kinderarbeid faciliteren… Alleen al die vragen stellen maakt een verschil. Toen ik die zelf voor het eerst gesteld kreeg, realiseerde ik me dat ik over de antwoorden nog nooit ook maar een milliseconde had nagedacht.’

Bij het genereren van toegevoegde waarde ook oog hebben voor de behoeften van de samenleving kan uitmonden in een keuze voor een ander businessmodel, waarin circulariteit en dienstverlening centraal staan. Een van de producten die VHE voor klanten engineert en produceert, is de kabelboom. Of zo’n kabelboom compleet circulair te maken is, weet Essing niet. ‘Maar er is nog grote winst te behalen. Nu wordt nog vrijwel geen enkel kabelboomcomponent hergebruikt. Daarin stappen zetten is in de eerste plaats een kwestie van beprijzen en daarin speelt de overheid een belangrijke rol. Kijk naar het elektrificeren van het openbaar vervoer. Dat kwam pas echt in een versnelling toen de EU ‘emissievrij OV in de binnensteden in 2025’ als doelstelling formuleerde.’

Link magazine juni/juli 2020, Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op: uitgever@linkmagazine.nl

Een servitization-voortrekkersrol legt Essing in de eerste plaats bij de oem’er. ‘Waarbij wij hem wel gaan ontzorgen in de extra taken die hij er door servitization bij krijgt. Wij richten ons nu vrijwel volledig op engineering en productie, maar onderhoud wordt dan veel belangrijker. Klanten vragen ons nu al om ons deel in hun installed base te registreren, zodat we weten welke onderdelen in welke machine bij welke klant zitten.’

Is dit type van strategische veranderingen bij VHE van het prioriteitenlijstje afgevoerd nu de coronacrisis alle aandacht opeist? ‘Na de lock-down zijn we een week of twee druk geweest om het werk op een andere, veiliger manier in te richten en toeleverproblemen op te lossen. Dat is nu voor elkaar. We krijgen nu minder nieuw werk en draaien nu dezelfde omzet als vorig jaar, dus groeien niet. Maar juist nu is er meer tijd om onze strategie 2020-2024, die we samen met klanten ontwikkeld hebben, ook te implementeren.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics