Valkwelding en Van Hool vieren 20-jaar partnerschap

0

Deze maand vieren we het 20-jarige “strong connection” -partnerschap tussen Valk Welding en Van Hool, een van de toonaangevende fabrikanten in Europa van bussen, touringcars en industriële voertuigen.

De 24 geleverde systemen met Panasonic lasrobots tonen de evolutie die we zowel in technologie als innovatie hebben gedaan. ‘Top of the bill’ zijn de 3 grote lasrobotsystemen voor het lassen van complete roestvrijstalen tanks van zeer hoge kwaliteit en een unieke flexibiliteit dankzij 100% offlineprogrammering, automatisch programmeren, laser lasnaad volgen en markeren met inkjettechnologie. Speciaal voor deze gelegenheid kwam het Japanse management van Panasonic over om Van Hool te danken voor dit sterke partnerschap. Op de foto (van links naar rechts) ziet u de dhr. Kemp, dhr. Valk, dhr. Abe, dhr. Hamamoto, dhr. Saito, dhr. Hendrickx, dhr. Pittomvils en dhr. Ceulemans.

De 3 lasrobotsystemen worden ingezet om complete roestvrijstalen tanks te lassen.

  • Van Hool ontwikkelt samen met BASF nieuwe types tankcontainers voor het transport per spoor.
  • Eerste proto-type werd in 2015 opgeleverd.
  • Nieuwe tankcontainers bieden talrijke voordelen tov klassieke spoortankwagons.

Van Hool is begonnen met de productie van 482 tankcontainers die door BASF in Ludwigshafen, Duitsland, zullen ingezet worden voor het transport van diverse chemische producten. Aan dit grote order, is een periode van ruim 2 jaren vooraf gegaan gedurende welke Van Hool en BASF samen deze innovatieve tankcontainers ontwikkeld hebben. Het betreft 45’ tankcontainers (13,7 meter lang met een basisvolume van 53m³ of 63m³) en 52’ tankcontainers (15,8 meter met een basisvolume van 73m³) met een laadvermogen van 66 à 67 ton. Dit jaar worden nog zo’n 90 stuks en 2 prototypes afgeleverd. De rest van het order wordt in 2018 uitgeleverd.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool NV, was bijzonder opgetogen met het order van BASF : “Net zoals bij de business unit (BU) “Bus&Car” geeft de 2de poot bij Van Hool, met name de BU “industriële voertuigen”, blijk van de kracht die het bedrijf Van Hool etaleert : samen met klanten naar transport-oplossingen zoeken voor mensen en goederen die goed zijn voor de klanten en voor het milieu en bijgevolg ook voor de Van Hool-groep. Dit is reeds 70 jaren onze roeping en daar werken we elke dag verder aan. Met deze specifieke ontwikkeling voor BASF bevestigt de BU “Industriële Voertuigen” meer dan ooit haar plaats op de wereldkaart als toonaangevend ontwerper en constructeur van tankcontainers voor het vervoer van vloeistoffen en gassen.”

Erik Taeymans, Directeur van de BU Industriële Voertuigen, gaf volgende toelichtingen : “De samenwerking tussen van Hool en BASF heeft er toe geleid dat we een revolutionair produkt hebben ontwikkeld dat het transport van chemische producten ingrijpend zal veranderen. De door Van Hool en BASF ontwikkelde tankcontainer is geoptimaliseerd voor het spoorvervoer en zal mogelijk meer wegtransport van chemische goederen naar het spoor verschuiven. Dat komt het verkeer op de weg en het milieu ten goede. Dankzij de ervaring, de kennis en de inzet van onze medewerkers is Van Hool er in geslaagd dit belangrijke order te realiseren”.

BASF heeft tot doel dit nieuwe systeem in te voeren zodat het conventionele spoorvervoer even flexibel en snel verloopt als het gecombineerd vervoer zonder het voordeel van de bestaande hoge laadvermogens bij het conventionele spoortankvervoer in te boeten. De 45’ tankcontainer heeft, met een volume van 63000 liter en een toelaatbaar gewicht van 66 ton, een laadvermogen dat het dubbele is van een actueel gebruikelijke tankcontainer en vergelijkbaar is met een spoortankwagon. De Van Hool expertise met 20’, 30’ en 45’ tankcontainers heeft als basis gediend voor de ontwikkeling van de nieuwe 45’ container. Deze 45’ tankcontainers kunnen ingezet worden voor het spoorvervoer, de binnenscheepvaart en, in lege toestand, ook bij het wegvervoer. De 45’ tankcontainer is afneembaar van de containerwagon. Zodoende behoeft de tankcontainer duidelijk minder spoorinfrastructuur binnen de BASF-site in Ludwigshafen (Duitsland) en is hij flexibeler bij het laden en lossen . Daarenboven zijn de containers geladen stapelbaar en kunnen gebruikt worden voor opslag van vloeistoffen. De tankcontainers kunnen uitgerust worden met moderne isolatietechnieken en verwarmingsmogelijkheden.

Kostenvoordeel in het conventionele spoorvervoer

Bij het transport tussen laad-losplaatsen en spoorterminal worden de totale transportkosten in het conventionele goederenvervoer per spoor geoptimaliseerd. Ook biedt de afneembare tank een reeks bijkomende voordelen: reinigings- en reparatiewerk- zaamheden kunnen zonder wagon efficiënter uitgevoerd worden.

De nieuwe container biedt naast het logistieke voordeel bij het laden/lossen en de optimalisatie van de vloot nog meer kostenvoordelen ten opzichte van de tankwagon. Zo bedraagt de jaarlijkse circulatie van een tankwagon slechts gemiddeld 25.000 km, die van een containerwagon daarentegen 180.000 km. Globaal gezien draagt deze groot volume tankcontainer aanzienlijk bij om het conventionele spoorvervoer concurrentiëler en aantrekkelijker te maken en zo mogelijk meer ladingen van de weg over te brengen naar het spoor. BASF is van plan de nieuwe 45’ tankcontainers onmiddellijk in te zetten.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics