Topic Big data: ‘Hoe meer je weet, des te beter je dienst’

0

TOPIC BIG DATA

Met big data kan onze smart industry in spe scoren, van betrouwbaardere vliegtuigonderdelen tot gezondere koeien. Hoogste tijd om er een opleiding voor op te zetten.

Voor het idee ‘Gold-plasser’ heeft international program director Bas Koets zich laten inspireren door de frequent flyer-programma’s. Niet zo vreemd voor iemand die bijna wekelijks het vliegtuig pakt om het concept ‘bezoekersvriendelijke openbare toiletten’ van zijn 2TheLoo wereldwijd te vermarkten. Een nog pril idee, een eind af van toepassing. Het verzamelen en aanbieden van – niet-gepersonaliseerde – data maakt wel al deel uit van 2TheLoo’s service. ‘Bedrijven als Shell en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF willen graag weten of ons toilet eraan bijdraagt dat meer mensen bij hun stations tanken of van hun treinen gebruikmaken, of hoeveel bezoekers de kortingsvouchers op een kop koffie gebruiken.’ Ook over het verzamelen van gepersonaliseerde data denken Koets cum suis dus na: ‘We werken aan een app waarmee mensen kunnen aangeven hoe tevreden ze zijn over onze toiletten. Als er straks contactloos met de smartphone kan worden betaald, kun je nog veel meer data verzamelen. Dat kan informatie zijn waarmee wij en onze klanten de dienstverlening kunnen verbeteren.’ Koets denkt dat consumenten bereid zijn steeds meer privé-informatie te delen. ‘Kijk naar wat er allemaal op Facebook wordt gezet. Maar men moet er wel iets voor terugkrijgen, zoals een korting. Zo kun je geleidelijk een min of meer persoonlijke band opbouwen. Op den duur kan het dan reëel worden een weegschaal in onze toiletten in te bouwen, of zelfs sensoren die bepaalde waardes in de urine meten, wat vertaald kan worden in een persoonlijk gezondheidsadvies. Hoe meer je van iemand weet, hoe beter je hem of haar van dienst kunt zijn.’

Lees de gehele editie van Link 5 2015.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics