TMC: jongere generatie vrouwen gaat ondervertegenwoordiging in industrie verminderen

0

Wil je een product dat niet alleen innovatieve functies heeft, maar ook goed maakbaar, servicebaar en verkoopbaar is, dan moet je behalve ontwerpers ook mensen van andere afdelingen in je ontwikkelteam opnemen. Maar dat is nog lang niet divers genoeg, stelt Noortje van Boxtel van TMC. Innoveren vergt het bijeenbrengen van zoveel mogelijk perspectieven op een probleem en dan moeten ook vrouwen, mensen van uiteenlopende generaties en culturen aanschuiven. Zij put uit de uitkomsten van de eerste twee TMC-pizzasessies ‘Why diversity works’, waar kennis over dit onderwerp gedeeld wordt.

 

Corine Riem Vis, director after sales van Ford Motor Company

Hoe diverser, hoe beter

Als je een innovatief product wil ontwikkelen, moet je dat niet alleen met ontwerpers doen. Betrek je vroegtijdig in dit creatieve proces mensen van engineering, productie, verkoop en inkoop, dan is de kans op een ‘first time right’ succes een stuk groter. Daarom is een belangrijk onderdeel van de TMC Masterclass, die technisch detacheerder TMC voor zijn ‘werkondernemers’ organiseert, gewijd aan de waarde van een diverse samenstelling van ontwikkelteams, schetst Noortje van Boxtel, directeur manufacturing support. ‘Iedereen is het er wel over eens dat je voor een complex product mechanici, elektrotechnici en softwaremensen nodig hebt. Maar het is van belang om ook tijdig een serviceman of -vrouw te betrekken, anders kan er een product ontstaan dat weliswaar qua functie heel innovatief is en goed werkt, maar kostbaar is om te onderhouden. Betrek je in het ontwikkelproces bijvoorbeeld geen inkoper, dan loop je de kans dat het ontwerp onderdelen bevat die binnen de kortste keren obsoleet zijn. En zet je de kennis van manufacturing-engineers niet in, dan kan een nieuw product zo maar moeilijker in serie maakbaar en dus duurder worden.’

Nog meer diversiteit

Maar deze diversiteit aan technische disciplines en posities in de voortbrengingsketen is nog niet voldoende, zo is geconcludeerd tijdens de twee ‘pizzasessies’ ‘Why diversity works’, die TMC recent organiseerde, met als gastsprekers onder anderen Corine Riem Vis, director after sales van Ford Motor Company en Nicola Edwards, director palletising systems van CSi Palletising. Van Boxtel: ‘Er is ook sociale diversiteit nodig, naar gender, generatie en culturele achtergrond.’ De deelnemers aan de sessies – vrouwen én mannen – concludeerden dat vrouwen vaak beter in staat zijn zich te verplaatsen in het standpunt van de ander. ‘Vrouwen zijn over het algemeen minder geneigd stevig vast te houden aan het standpunt dat ze hebben ingenomen. Terwijl voor het ontwikkelen van een nieuw product of een nieuwe dienst juist een diversiteit aan perspectieven op een probleem nodig is en niet het halsstarrig vasthouden aan de eigen mening.’

Nicola Edwards, director palletising systems van CSi Palletising.

Graag een vrouw

Het is dan ook jammer – alleen al voor het innovatievermogen – dat er nog zo weinig vrouwen in de industrie werkzaam zijn, aldus Van Boxtel. Tegelijk constateert ze dat de jongere generaties vrouwen die onbalans wel eens zouden kunnen verminderen. ‘Ze zijn natuurlijk niet helemaal representatief voor de jongeren van nu in het algemeen, maar ik zie onder onze werkondernemers heel veel zeer ambitieuze vrouwen die heel bewust hun carrière plannen en goed nadenken hoe ze straks hun loopbaan bijvoorbeeld gaan combineren met het opvoeden van kinderen.’ TMC detacheert inmiddels al veel jonge vrouwen naar bedrijven om daar deel te gaan uitmaken van een ontwikkelteam, of aan de slag te gaan in een productieafdeling. ‘Veel industriële bedrijven huren graag een vrouw in, juist omdat ze begrijpen dat ze een diverse samenstelling van hun personeel nodig hebben. Alleen in het management blijft het aantal vrouwen sterk achter. Deels komt dat doordat vrouwen niet per se geïnteresseerd zijn in een plek op de zogeheten apenrots. Deels doordat veel mannen liever samenwerken met andere mannen en zo het old boys network in stand houden.’

Generatie Y

Over de waarde van andere vormen van diversiteit, naar generatie, sector en cultuur, stelt Van Boxtel: ‘Iemand van een jaar of dertig, van de generatie Y, heeft die frisse blik, juist omdat hij nog niet zoveel werkervaring heeft. Maar de inbreng van een vijftiger, die in andere sectoren al vaker heeft ervaren hoe belangrijk het is ‘productie’ er vroeg bij te betrekken, is ook heel waardevol. Mensen met andere etnische achtergronden zoals bijvoorbeeld Aziatisch, Turks of Marokkaans kijken wellicht ook weer heel anders tegen problemen en de oplossingen ervoor aan.’

TMC organiseert in Q1 2018 de volgende kennisdelingssessie ‘Why diversity works’, om door te borduren op dit diverse onderwerp.

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics