Tinten grijs

0

Legacy: iets wat eerst een goed idee was maar later niet meer… Ooit was het een goed idee die partner te trouwen, zes kinderen te krijgen en dat grote huis te kopen. Maar inmiddels blijkt die partner er een tweede partner op na te houden, zijn zes kinderen wel erg druk en is het huis te duur. Ooit was investeren in die fabrikant van faxmachines, in die Europese maker van zonnepanelen en in die grote koeienstal bij dat Natura 2000-gebied een uitstekende idee. Maar inmiddels zijn de tijden veranderd en rendeert er niets meer.

In het themadeel van deze uitgave is de centrale vraag: ‘Hoe te dealen met legacy in de industrie?’ Uiteenlopende oplossingen komen aan bod: simpelweg deleten dan wel vershredderen, gebruiken als fundament voor iets nieuws en zorgen dat je met vooruitziende blik ontwerpt. Weggooien is natuurlijk makkelijk, maar riskant: het kan zomaar zijn dat je met de verouderde troep ook een onderdeel weg mikt waardoor de nieuwe technologie niet meer functioneert. De tweede oplossing, de kool en de geit sparen en dat oude bouwsel benutten door er bovenop nieuwe verdiepingen en torens te plaatsen, is er een die alleen werkt op de korte termijn. Die laatstgenoemde optie is natuurlijk veel beter, maar zoals – naar het verluidt – Einstein als zei: vooruitzien is moeilijk, met name in de toekomst.

Is de industrie dan niet beter af door dat ‘goede idee’, waar de ellende mee begint, überhaupt niet te hebben? En dan doel ik niet op dat volkomen nieuwe, disruptieve idee, uit te werken op een maagdelijk wit vel papier, te realiseren op een green field zonder enige historie. Ik doel op die ingeving om iets bestaands te ‘verbeteren’. De fabrikanten van blauwe Pepsi en groene ketchup, twee befaamde voorbeelden van mislukte producten, zullen betreuren dat ze dat ooit goede verbeterideeën vonden.

Maar verbeterideeën uitbannen in de managementburelen waar over de New Product Introductions beslist wordt, is natuurlijk ook geen goed idee. Omdat het weer tegen een andere menselijke hebbelijkheid indruist – onze drang tot verbeteren. Maar ook omdat legacy een synoniem is van proven technology. Zonder allerhande bewezen product- en productietechnologie was er geen auto geweest, geen tv en ook geen smartphone. Zonder legacy kom je die valley of death in innovation nooit over, bereik je nooit die slope of enlightenment op de hype cycle. Zonder legacy geen innovatie.

Zo zijn er van die dingen in het leven waar je eigenlijk liever vanaf zou willen, maar die je maar beter koestert. Tot je ook met die levenshouding op grenzen stuit. Totdat blijkt dat de nieuwe software in de Boeing Max 737 niet matchte met de legacy-software waarop die gebouwd is.
Zoals veel in de industrie is ook de legacy nooit zwart, nooit wit, maar altijd een soort van grijs.

Martin van Zaalen
Hoofdredacteur Link Magazine
martin.vanzaalen@linkmagazine.nl

@MartinvanZaalen
#linkmagazine

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics