The Link: ‘Ook een slecht idee kan een succes worden’

0

‘Een ondernemer is iemand die de grenzen opzoekt. Die bij onderhandelingen net wat verder durft te gaan dan misschien verantwoord is. Die kan bluffen. Een creatief iemand sleutelt te lang aan zijn product. Is te zeer productgedreven en heeft te weinig oog voor de behoeften in de markt. Ziet niet in hoeveel aanbod er al is en hoe lastig het daarom is in het schap te komen. Voorwaarde voor succes is dan ook niet het idee, maar ondernemerschap. Een goed idee zonder een goede ondernemer gaat het niet redden, terwijl een slecht idee door een goed ondernemer wel een succes kan worden.’

Aldus Hans Kamphuis. Hij is directeur van The Link, dat mensen met een goed productidee begeleidt, via crowdfunding van financiering voorziet én in contact brengt met iemand met ondernemende kwaliteit. ‘Creativiteit en ondernemerschap zijn zelden verenigd in één persoon’, constateert Kamphuis op basis van ‘35 jaar praktijkervaring’ bij onder meer RVO.nl, de Nederlandse Orde van Uitvinders en marketing- en public relations-adviesbureau Winkelman & van Hessen – en op basis van een serie interviews die hij een plek heeft gegeven in zijn boek ‘Van Inventie naar Innovatie’. Daarvoor sprak hij met de oprichters van Nederlandse bedrijven die vanuit een productidee zijn ontstaan, zoals de Quooker (kokendwaterkraan), de Secrid (portemonnee) en de Vacuvin. ‘Wijnhandelaar Bernd Schneider zag de behoefte aan het voorkómen van het oxideren van wijnen en heeft op een gegeven moment aan zijn broer, een ingenieur, gevraagd of hij daar een oplossing voor wist. Zo is de wijnpomp ontstaan waar Schneider een succes van heeft gemaakt. Zo is het ook bij Philips gegaan: Gerard liep twee jaar rond met een idee, maar werd het pas een succes toen hij Anton erbij betrok.’

Om creatieven en ondernemers bijeen te brengen, wil The Link een nationaal event organiseren waar met nadruk mensen voor worden uitgenodigd met ideeën waar ze nog niets mee doen. Voorts heeft Kamphuis een eigen crowdfundingconcept ontwikkeld en organiseert hij cursussen waar ideeënbedenkers in één dag inzicht krijgen in de marktkansen van hun concept, afgerond met een advies op maat.

 

quooker_technical

 

 

 

 

Hans Kamphuis, directeur van The Link, sprak voor zijn boek ‘Van Inventie naar Innovatie’ met oprichters van Nederlandse bedrijven die vanuit een productidee zijn ontstaan, zoals de Quooker (kokendwaterkraan).

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics