Tata Steel bouwt nieuwe overslaghaven voor staalschroot in IJmuiden

0

Tata Steel  recycled jaarlijks zo’n 1,5 miljoen ton staal, waaronder bijna 90% van alle stalen verpakkingsmateriaal in Nederland. Staal is een materiaal dat bij uitstek past in een circulaire economie: het kan in veel gevallen worden hergebruikt en is voor 100% recyclebaar zonder verlies van kwaliteit.

De nieuwe, duurzame overslaghaven komt te liggen in de Staalhaven, de haven op het terrein van Tata Steel die in open verbinding met het Noordzeekanaal staat. Tata Steel ontvangt 500.000 euro uit de Regeling Duurzame Zeehavens van de Provincie Noord-Holland.  Met de investering is 5 miljoen euro gemoeid

Nu wordt alle schroot nog per boot gelost bij Velserkom, vlakbij de veerpont aan de noordoever van het Noordzeekanaal. Vandaar wordt het in vrachtauto’s geladen om naar het fabrieksterrein te worden vervoerd. In de nieuwe situatie vaart een deel van de schepen met schroot, namelijk de binnenvaartschepen, rechtstreeks de Staalhaven in. De planning is dat de overslaghaven, die samen met de firma Theo Pouw wordt ontwikkeld, begin 2018 gereed is. Terwijl de nieuwe overslaghaven wordt ontwikkeld, begint Tata Steel vanaf deze week al op kleine schaal met het lossen van schroot in de Staalhaven.

”Wij streven ernaar om de impact van onze processen op de omgeving te minimaliseren. Minder handling van schroot bij Velserkom betekent dat de inwoners van de noordkant van IJmuiden minder geluidsoverlast zullen ondervinden. En efficiënter transport van schroot per boot in plaats van met vrachtauto’s reduceert de hoeveelheid verkeersemissies op ons terrein en in de omgeving. Met dit soort projecten kunnen we de kwaliteit van de leefomgeving fors verbeteren”, aldus Hans van den Berg, directeur van Tata Steel in IJmuiden.

De duurzame overslaghaven in de Staalhaven wordt voorzien van elektrisch materieel, waaronder een elektrische kraan. Bij de bouw wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van secundaire bouwmaterialen, zoals gerecycled beton. Het transport van het staalschroot vindt plaats met binnenvaartschepen, die een relatief beperkte uitstoot hebben.

De Staalhaven van Tata Steel werd al langere tijd niet meer gebruikt om te laden of te lossen. Binnenvaartschepen worden tegenwoordig met rollen staal beladen in de zogenaamde All Weather Terminal naast Velserkom.  Daar kunnen ze volledig overdekt worden beladen en hebben ze ook de beschikking over stroom aan de wal. De logistiek van het schroottransport wordt zodanig ingericht dat het schroot zo veel mogelijk direct vanaf de boot die aanlegt in de overslaghaven naar de Staalfabriek wordt vervoerd.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics